Kung Markatta lanserar ekologisk Ghee

Kung Markatta lanserar ekologisk Ghee

Kung Markatta lanserar nu en ekologisk Ghee utvunnet ur ekologiskt smör från gräsbetande kor. Ghee, även känt som klarat eller skirat smör, har använts i det indiska köket i tusentals år och är en viktig del inom Ayurveda och Ayurvedisk läkekonst. Ghee är lämpligt att steka och fritera i, eftersom det tål mycket höga temperaturer, och bidrar med en rik och nötig smak. Passar även laktosintoleranta då Ghee är laktosfritt

– Ghee - även känt som klarat eller skirat smör - är en spännande nyhet i vårt sortiment. Det är en mejeriprodukt, men den är helt fri från kolhydrater, vatten och i princip även proteiner (mindre än 0,1 g per 100 gram). Det enda som återstår är rent smörfett och de fettlösliga vitaminerna. Fettlösliga vitaminer sitter naturligt ihop med fettet och skänker också Ghee dess vackert gula färg, berättar Maria Andersson, produktchef Kung Markatta.

Ghee har traditionellt använts för matlagning i framför allt Sydostasien och en av orsakerna är att det, till skillnad från vanligt smör, är mycket hållbart även utan kylning. Inom Ayurveda och Ayurvedisk läkekonst sägs det bland annat vara bra mot magproblem.

Kung Markattas Ghee produceras ur ekologiskt smör. Tillverkningsprocessen innebär att vatten och protein avlägsnas från smöret genom skonsam upphettning under 16 till 18 timmar tills vattnet avdunstat och proteinet förbränts. Efter det filtreras fettet och massan som blir kvar benämns Ghee. Man kan inte garantera att allt mjölkprotein förbränns, men kvarvarande protein är mindre än 0,1 g per 100 gram.

Kung Markattas Ghee säljs i välsorterade butiker inom dagligvaruhandeln och fackhandeln. Pris cirka 74 kr för 190g.

För mer information, kontakta:

Maria Andersson, Produktchef, 019-30 73 14, maria.andersson@kungmarkatta.se

Högupplösta bilder finns på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/kung_markatta

Hemsida: kungmarkatta.se