Nu startar testerna av framtidens bilradiosystem

Digitalradio är en teknik som inte bara påverkar radiolyssnandet utan också skapar helt nya möjligheter för trafikinformation i våra bilar.  Nu startar Mediamobile och Teracom de första testerna av framtidens bilradiosystem.

Varje dag lyssnar 5,9 miljoner svenskar på radio i drygt två timmar. Och 6 av 10 förare lyssnar på radio i bilen (källa Nordicom), via FM-nätet. Det är också den analoga FM-radion som sänder trafikinformation till navigatorerna i svenska bilar. Nu startar emellertid testerna av den nya generationens bilradiosystem, där etersänd digitalradio ersätter den analoga radion. Digitalradio (DAB-TPEG) kombinerar FM-radions unika fördelar som stabilitet och gratis mottagning överallt med modern tekniks flexibilitet och kraft. Med digitalradio får bilisterna tillgång till trafikinformation om olyckor, väglag, köer, halka, poliskontroller etc uppdaterat i realtid. Tack vare digitalradioteknikens höga sändningskapacitet blir meddelanden många fler än via FM. Grafiken och detaljrikedomen blir bättre, snyggare och når bilisten snabbare.

– Trafikinformation tillhör den typ av tjänster som berör i princip alla. Med digitalradio skapas förutsättningar för snabbare trafikflöden och säkrare vägar, tack vare en kraftigt förbättrad service, säger Petter Djerf, Key Account Director, på Mediamobile som är Nordens ledande leverantör av trafikinformation genom varumärket V-traffic.

Regeringen har tillsatt en branschsamordnare som ska föreslå hur en övergång från FM-sändningar till marksänd digitalradio ska ske. Utgångspunkten är att en övergång till digitalradio ska vara fullt genomförd 2022, nå hela landet och uppnå högt ställda säkerhetskrav. I debatten hörs ibland synpunkten att den framtida radion bör distribueras via mobila bredbandsnät istället för via marknätet. Men att enbart förlita sig på mobila nät är inte trovärdigt, enligt Petter Djerf på Mediamobile.

– Fördelen med en etersänd digitalradio jämfört med internet-baserad trafikinformation är att den har överlägsen yttäckning och tillgänglighet. Tjänsten, som är helt gratis att använda*, kräver ingen bredbandsuppkoppling, inget abonnemang, sim-kort eller förmåga att hantera teknik. Det finns helt enkelt inte någon ekonomi eller praktisk möjlighet att nå alla, överallt, alltid med någon annan teknik än broadcasting, säger Petter Djerf.

Testerna med att använda digitalradio för distribution av trafikinformation startar nu i regi av Mediamobile i samarbete med Teracom. Det unika är att såväl industrin som privatpersoner inbjuds att vara med för att testa de framtida tjänsterna. Den som är intresserad kan anmäla sig och få mer information på www.mediamobile.com/index.php/en/swedendab

*Kostnadsfri användning: tjänsten ingår i utrustningens köppris, inga abonnemang eller uppkopplingsavgift tillkommer.

För mer information, kontakta:
Petter Djerf, Key Account Director, Mediamobile
petter.djerf@mediamobile.com. Tel: +46 70 644 72 00

• Data, Telekom, IT

Om Mediamobile och V-Traffic. Mediamobile är Nordens ledande leverantör av trafikinformation. Mediamobile levererar varje minut trafikinformation till hundratusentals förare över Radionätet (Riks P2). Mediamobile levererar även trafikinformation över internet till biltillverkare, navigatortillverkare, karttillverkare, mediaföretag och andra företag med behov eller intresse av att veta hur trafiken flyter just nu. Mediamobile samarbetar med såväl myndigheter som privata bolag för att sammanställa det totala trafikläget i realtid. Företaget ägs av franska mediaföretaget TDF, motorvägsoperatören Cofi routes och biltillverkaren Renault.  Mediamobiles tjänster marknadsförs under varumärket V-Traffic. För mer information, se www.v-traffic.com och www.mediamobile.com.

Erik Lindbohm

Presskontakt Head of Business Operations Nordics Nordics +358405250052