Fastighetsmäklarbranschen framåt i Svenskt Kvalitetsindex

Fastighetsmäklarbranschen framåt i Svenskt Kvalitetsindex

Årets undersökning av fastighetsmäklarbranschen visar att kunderna är nöjda med sina fastighetsmäklare. I årets mätning hamnar fastighetsmäklarna på 68.4 på en skala mellan 0-100, ett resultat som är avsevärt bättre än många andra branscher som mäts av indexet.

Årets undersökning från Svenskt Kvalitetsindex visar en positiv utveckling för branschens anseende. Kundnöjdheten ökar på flesta punkter. Säljare är, i likhet med tidigare år, nöjdare än köpare men skillnaden har minskat drastiskt under de år som undersökningen genomförts. Idag skiljer bara 5 enheter mellan säljares och köpares nöjdhet jämfört med 10 enheter 2013. Trots återkommande inslag i media om så kallade ”lockpriser” visar undersökningen att 7 av 10 kunder upplever att slutpriset stämde någorlunda med utgångspriset. Också det är en ökning från tidigare år.

– Att branschen ökar i Svenskt Kvalitetsindex är ett gott betyg för våra enskilda medlemmar och för branschen som helhet. Det är ett kvitto på att fastighetsmäklare hela tiden utvecklas i sin expertroll, säger Ingrid Eiken Holmgren, VD Mäklarsamfundet.

I studien kan man också utläsa att konkurrensen är hård och kunderna noggranna i sitt val. Mer än 5 av 10 valde mellan flera olika aktörer innan de bestämde sig för vilken mäklare de skulle anlita. Bara 1 av 10 övervägde att sälja på egen hand, utan hjälp av fastighetsmäklare.

– Fastighetsmäklare utvecklas hela tiden för att möta de allt högre kraven från både konsument och lagstiftaren. Med kunskap och erfarenhet som bas medverkar de till att både säljare och köpare känner sig trygga och att bostadsbyten sker smidigt och korrekt, säger Ingrid Eiken.

För ytterligare kommentarer, kontakta:
Ingrid Eiken Holmgren, VD Mäklarsamfundet, 070-669 34 34.
Joakim Lusensky, Analys- och kommunikationschef Mäklarsamfundet, 073-380 72 12.