Laplace- och z-transformer

Laplace- och z-transformer är en lärobok inom elektriska kretsar och linjära system som huvudsakligen analyserar stadigvarande tillstånd ur signalbehandlingsperspektiv.

Boken kompletteras vid behov med Fourieranalys (av samma författare) som i högre grad behandlar problem förknippade med start- och förändringssituationer. Boken är i första hand avsedd för ingenjörsutbildningar på högskolenivå med inriktning mot datateknik och elektronik.

Laplace- och z-transformer utgör en brygga mellan matematikkursen i analys och de tillämpade elektrotekniska ämnena (reglerteknik, filterteori, signalbehandling etc.). Den matematiska bakgrunden är väl täckt samtidigt som det rikliga urvalet av lösta exempel huvudsakligen är hämtat från elkretsteorin. Laborationer med olika typer av datorprogram (t.ex. Pspice) kan erbjuda en värdefull komplettering och anknytning till praktiskt tillämpbara och ingenjörsmässiga analysmetoder.

Boken är en pedagogiskt genomarbetad med många lösta räkneexempel och ett uttömligt appendix. Varje kapitel avslutas med övningsuppgifter med svar i facit i slutet av boken.

Läs ett utdrag ur boken här!

Köp boken här!

Om författarna:
Författarna Lars Bergström och Bertil Snaar har båda lång erfarenhet av undervisning i ämnet vid Chalmers tekniska högskola.

Kontakt:
Förläggare: Peter Rajan, peter.rajan@liber.se, 08-690 90 27