Årets omläggare prisade på Ekogalan

Årets omläggare prisade på Ekogalan

Årets Omläggare är Anna och Holger Olin på Activs gård som satsar stort på KRAV-certifierad slaktkycklingproduktion. 2016 blir ett rekordår för de KRAV-märkta slaktkycklingarna – totalt beräknas produktionen öka med 150 procent.

Utmärkelsen Årets Omläggare delades ut av KRAV under torsdagens Ekogala. Priset uppmärksammar lantbrukare som har gått över till KRAV-certifierad produktion. Anna och Holger Olin som tillsammans driver Activs gård utanför Tomelilla är årets vinnare.

– Det är så härligt att känna den positiva stämningen här på Ekogalan, säger Anna Olin och Holger Olin faller henne i talet:
– Ja, så mycket positivt om ekologisk mat hör vi aldrig från våra grannar.

De är båda mycket glada och stolta över priset som Årets Omläggare:
– Det känns helt rätt att satsa på ekologiskt, säger Holger Olin.

Anna och Holger Olin går i täten för utvecklingen av den svenska KRAV-certifierade slaktkycklingproduktionen. De satsar stort på ekologisk produktion och investerade förra året i nybyggda fasta stallar för KRAV-certifierad uppfödning av slaktkyckling. Den KRAV-märkta kycklingen säljs sedan under det nya varumärket Reko.

Anna och Holger Olin lägger även om i stort sett hela sitt lantbruk med köttproduktion och växtodling till KRAV. Johan Cejie, försäljningschef på KRAV, är stolt över de stora förändringar som Anna och Holger har åstadkommit.

– De vågar tänka nytt och prova det som ingen annan provat. Samtidigt är de öppna och inbjudande mot omvärlden så att många kan se och lära av det de gör. Det kräver mycket driv och kreativitet, men också ett visst mod. Vi tycker verkligen att de är förebilder att inspireras av! säger han.

2016 ser ut att bli ett riktigt rekordår för KRAV-märkta kycklingar, minst 700 000 KRAV-märkta slaktkycklingar beräknas produceras i Sverige i år. Det är en ökning med 150 procent jämfört med 2015, då cirka 280 000 slaktkycklingar föddes upp. Antalet stora producenter gick från 6 till 16 stycken förra året samtidigt som uppfödningen gick mot rationellare drift i fasta stallar.

– Samtidigt är det ett väldigt stort kvalitetsfokus och en ny långsamväxande ras har introducerats. Nu har vi två aktörer på marknaden och produktionen ökar både snabbt och stabilt, väl genomfört i distributionen. Det är verkligen ett skolboksexempel på hur man utvecklar en bransch! konstaterar Johan Cejie.

Motivering Årets Omläggare:
För modet att trampa nya vägar för KRAV-certifierad produktion och för sin förmåga att se möjligheter i stället för problem. Genom sin generositet och öppenhet kring gårdens verksamhet inspirerar Årets Omläggare både till köp och produktion av KRAV-märkt i framtiden.

Kontaktpersoner:
Johan Cejie, försäljningschef KRAV, 070-665 93 76