Sveriges största digitala brevlådeoperatör, Kivra, genomför framgångsrik nyemission om 50 Mkr

Kivra, som sedan förvärvet av pionjären Brevo i juni är Sveriges största digitala brevlådeoperatör, har gjort en nyemission om 50 Mkr. Kapitaltillskottet möjliggör en accelererad utveckling av bolagets verksamhet. Största investerare i emissionen är Foundation Asset Management (FAM), som efter emissionen har en ägarandel om 20 procent. Huvudägaren 41an Invest, samägt av vd Stefan Krook och Karl-Johan Persson, har efter sin investering i emissionen en ägarandel om 56 procent.

-Vi är oerhört glada över att FAM nu väljer att satsa med oss på denna spännande resa. Skall man långsiktigt bygga en för landet väsentlig infrastruktur kan jag inte tänka mig en bättre partner, säger Stefan Krook VD för Kivra.

-Vi ser Kivra som den ledande aktören i sin bransch. Teamet bakom Kivra är starkt och vi ser att vi har en möjlighet att bidra till att skapa ett framgångsrikt bolag som dessutom fyller en tydlig samhällsnytta, kommenterar Kristian Sildeby, Investment Manager på FAM och ny styrelseledamot i Kivra.

Ytterligare information:
Stefan Krook, VD Kivra
E-post: stefan.krook@kivra.com

Oscar Stege Unger, FAM
E-post: oscar.stege.unger@fam.se

Henrik Höglin, presskontakt Kivra
E-post: henrik.hoglin@kivra.com

Om Kivra:
Kivra är Sveriges största digitala brevlådeoperatör som tillhandahåller säkra digitala brevlådor kopplade till personnummer. Till sin Kivra-låda kan man automatiskt få post från företag och myndigheter som successivt ansluter sig till Kivra. Kivra vill förenkla alla människors vardag och samtidigt bidra till en minskad klimatpåverkan. Nu är Kivra på väg att revolutionera sättet vi tar emot, hanterar och arkiverar våra viktiga dokument!

Kivra har över en halv miljon användare och ägs av 41an Invest (Karl-Johan Persson och Stefan Krook), FAM, grundare, styrelse och personal. Läs mer om Kivra på www.kivra.com

Om FAM:
Foundation Asset Management (FAM) ägs av och förvaltar de tre största Wallenbergstiftelsernas  tillgångar genom aktivt ägande och rådgivning med en långsiktig tidshorisont. Genom att aktivt bidra till bolagens långsiktiga utveckling kan innehavens utdelningskapacitet öka över tid och därigenom Stiftelsernas anslag. Läs mer om FAM på www.fam.se