Nyhet! Eriks® såser tar Paris till dig

Nyhet! Eriks® såser tar Paris till dig

Från en av sina många Parisresor har Erik Lallerstedt hämtat inspirationen till Eriks ® Såsers senaste tillskott: Bearnaise Parisienne. Parisienne är en syrlig och fyllig bearnaise med en god portion schalottenlök och kalvfond som snabbt förflyttar dig till en stimmig Parisisk bistro i sjätte arrondissementet. Eller som Erik själv säger; den tar Paris till dig.

I veckan lanserar Eriks® Såser Bearnaise Parisienne som är både syrligare och fylligare än de festa andra bearnaiser. Hemligheten är mer dragonvinäger, persilja och dragon. Men framförallt är det schalottenlöken och kalvfonden som gör den annorlunda. Bearnaise Parisienne passar fint till klassisk fransk bistromat som steak frites eller ugnsrostad majskyckling (se bifogat recept) med ett glas Bourgogne. Såsen är också god som dipp till grillad sparris eller sötpotatis-pommes.

– De flesta kockar som kan, reser för att hitta inspiration. Det kan vara till en specifik restaurang, en stämning eller en kultur. Ibland reser man långt. Ibland till Köpenhamn. Men Paris är en stad jag återvänder till så ofta jag kan. Dels för att testa nya restauranger, dels för att återbesöka gamla. Men framförallt för känslan och inspirationen man får där”, berättar Erik Lallerstedt i Eriks såsers egna kök i Älvsjö utanför Stockholm.

Eriks® Bearnaise Parisienne är ett gästspel som kommer att finnas i hyllan under 2017 som en del i Eriks® Såsers satsning på att lyfta fram Bearnaisens hemland Frankrike. Parisienne säljs i en förpackning om 230 ml, du hittar den i dagligvaruhandeln från och med vecka 4 till och med vecka 38. Rekommenderat konsumentpris är 21,50 kronor.

Om Erik Lallerstedt

Erik Lallerstedt som utvecklar alla Eriks® Såser är en av Sveriges mest kända och prisbelönta kockar som drivit flera succérestauranger. Erik har bl.a. belönats med stjärnor i Guide Michelin, Gastronomiska Akademiens Guldmedalj, Kungliga Näringslivsmedaljen, H.M. Konungens Guldmedalj i högblått band samt S:t Eriksmedaljen för sina gastronomiska insatser.

Eriks® tar restaurangen till dig!

För mer information, smakprover eller högupplösta bilder, kontakta: Michael Mobach, Brand Manager Eriks® Såser

Mail: michael.mobach@kavli.se Mobil: 072-162 85 38

O. Kavli AB omsätter 840 miljoner SEK och har ca 250 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid anläggningarna i Älvsjö, Eslöv, Åbo. O. Kavli AB marknadsför varumärkena Kavli, Lyckans Ost, Druvan®, Johnny’s®, Hultbergs™, Västerviks senap®, Skyr™ Isländsk yoghurt, Eriks® såser och dressingar, Tigers yoghurt, Bärry, Perstorp ättika och Planti®. Kavli Group omsätter ca 3,4 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Danmark, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse med syfte att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål inom områden som humanitär hjälp, medicinsk forskning och kultur. Läs mer på www.kavli.se