KappAhl för Bris med "Bra som jag är"

KappAhl växlar upp sitt engagemang för Bris. Med kampanjen "Bra som jag är" kommer modekedjan vid flera tillfällen under året synliggöra Bris arbete och lyfta budskapet som egentligen borde vara självklart – alla barn och unga är bra som de är.

– Vi är stolta över att lyfta det här budskapet tillsammans med Bris. Att stärka barn i att känna sitt eget värde är en investering i allas vår framtid, säger KappAhls vd Johan Åberg. Vi vill att kampanjen ska ge ringar på vattnet och inspirera fler att engagera sig.

I veckan startar KappAhl kampanjen "Bra som jag är" i alla sina 166 butiker i Sverige. Kampanjen har arbetats fram gemensamt av KappAhl och Bris och kommer ur att Bris dagligen har kontakt med barn och unga som har svårt att tycka om sig själva. De berättar att de känner press både från omgivningen och från sig själva på att vara smartare, coolare, snyggare, längre, kortare, smalare, starkare, ljusare, brunare, roligare och bättre. De upplever helt enkelt att de inte duger som de är.
     – Det är viktigt för oss att det här budskapet, att alla barn är bra som de är, förstärks och förmedlas av så många vuxna som möjligt. Varje barn har rätt att bli sett och bli taget på allvar. Tyvärr finns gott om signaler i samhället som sprider det motsatta: att pojkar och flickor måste förändra sig och leva upp till andras ideal för att duga. Vi är glada att KappAhl har tagit det här initiativet som stor aktör på marknaden, säger Bris generalsekreterare Kattis Ahlström.

Kampanjen inleds med en tävling där barn får chansen att designa ett t-shirtmotiv som visar vad "Bra som jag är" betyder för dem. Vinnarens motiv kommer att tryckas på t-shirtar och säljas på KappAhl i höst, till förmån för Bris. I tävlingsjuryn sitter representanter från KappAhl och Bris.

"Bra som jag är" är en del av ett samarbete mellan KappAhl och Bris som sträcker sig nästan 10 år tillbaka i tiden. KappAhl har i år finansierat en av kuratorstolarna i Bris stödverksamhet.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna-Maria Carnhede, Pressekreterare Bris, anna-maria.carnhede@bris.se, 070-779 95 06
Charlotte Högberg, Informationschef KappAhl, charlotte.hogberg@kappahl.com, 070-471 56 31