Pressinbjudan: Spårbarhet och kontroll av livsmedel i blockkedjan

Axfoundation, SKL Kommentus, Socialt Ansvarstagande i Offentlig Upphandling, Martin & Servera och Kairos Future bjuder in till presseminarie och presentation av rapporten och projektet Spårbarhet och kontroll av livsmedel i blockkedjan.

Blockkedjan är ett av världens hetaste teknikområden, vilket exempelvis varit tydligt på höstens olika konferenser i Sverige och världen över. Blockkedjan förknippas kanske mest med finansbranschen och kryptovalutor. I detta projekt visar vi på ett område med kanske ännu större samhällsnytta för blockkedjetekniken – spårbarhet och kontroll av livsmedel.

Problemen med spårbarhet och kontroll känner många till. Lasagne på hästkött, torsk som säljs som Alaska Pollock, smörjolja som saluförs som olivolja, billiga druvor förklädda till Pinot noir – listan kan göras lång och frågorna är komplexa. Lösningen på problemet kan vara blockkedjan, det näst mest sökta ordet på Gartner. I detta projekt har vi inventerat lösningarna på marknaden och identifierat hur vi i Sverige tar nästa stag för att skapa bättre spårbarhet, minska fusk och förbättra för människor och miljö.

Presseminariet gästas av Paul Chang, IBMs chef för supply chain i blockkedjan globalt och Deniss Dobrovolski, GS1 som gör produktstandarder för bland annat livsmedelsbranschen globalt.

Medverkar från projektet gör:

Pauline Göthberg, nationell samordnare, Socialt ansvarstagande i offentlig upphandling

Carolina Sachs, generalsekreterare, Axfoundation

Robin Exman, affärsutvecklingsdirektör, Martin & Servera

Peter Nohrstedt, Hållbarhetschef, SKL Kommentus

Magnus Kempe, Director Retail & Finance, Kairos Future

Hanna Skoog, Junior projektledare, Axfoundation

Datum: 29 november

Tid: 09.00-10.15

Plats: Kairos Futures lokaler, Västra Järnvägsgatan 3

För pressanmälan och anmälan av särskilt inbjudna kontakta Sara Lundquist, kommunikationsansvarig Kairos Future, på sara.lundquist@kairosfuture.com eller 070 219 09 29.

För frågor om projektet kontakta

Carolina Sachs carolina.sachs@axfoundation.com

Pauline Göthberg pauline.gothberg@sll.se