Åtal för största försäkringsbedrägeriet i Sverige

Det var i september 2009 som mannens syster och styvfar omkom i en svår trafikolycka under ett besök i hemlandet Indien. Enligt traditionella ritualer brändes de på plats och askan ströddes över havet. Svenska myndigheter fick inte kännedom om olyckan.

Över ett år senare tecknade den nu åtalade mannen livförsäkringar på de båda släktingarna i flera olika bolag, bland annat hos If. Med hjälp av förfalskade dödsattester med fel dödsdatum ville han sedan få ut pengar för deras bortgång.

- Vi blev misstänksamma eftersom mannen hade tecknat väldigt stora livförsäkringar på släktingarna och så snart därefter kom in med anmälan om dödsfallen, säger Mårten Sällström, utredare på If.

Närmare granskning visade att mannen efter dödsfallen tecknat livförsäkringar hos elva olika bolag, både i Sverige och utomlands. Totalt stod han som förmånstagare för 47,3 miljoner.

Den svenska ambassaden i Indien som kontaktades under utredningen kände inte till olyckan. När dödsattesterna skickades dit kunde ambassaden konstatera att de var förfalskade, bland annat så stämde inte datumen.

- De var skrivna på svenskt vis, med år först och dag sist. Men så skriver man inte i Indien, berättar Mårten Sällström, som då ansåg att det var dags att lämna över ärendet till polisen.

Polis och åklagare startade en förundersökning. Idag står mannen åtalad för grovt bedrägeri och urkundsförfalskning. Ärendet tas i juni upp i Göteborgs Tingsrätt.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

• Brott

• bedrägeri
  • indien
  • åtal

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2012 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring, företagsförsäkringar och personförsäkring.