VÄRLDSPREMIÄR: Hövding - en osynlig hjälm för cyklister

Stockholm 19 oktober 2010

Efter flera års forskning och utveckling lanseras idag en ny svensk uppfinning. Hövding – en cykelhjälm olik allt som finns på marknaden. En cykelhjälm som inte ens sitter på huvudet. Grundarna och uppfinnarna Anna Haupt och Terese Alstin visade upp världsnyheten på Tekniska Mässan i Stockholm idag.

- Vi ville ta fram ett skydd för cyklister som tar hänsyn till de önskemål vi fick fram i våra undersökningar. Skyddet skulle bland annat bevara frihetskänslan och inte förstöra frisyren. Det känns fantastiskt att vår forskning och utveckling har lett till att vi idag kan visa upp Hövding för alla, säger Terese Alstin som är en av uppfinnarna.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär kring halsen. Kragen innehåller en hopvikt airbag som blir synlig först vid ett olyckstillfälle. Airbagen är utformad som en huva som vid olyckan omsluter och skyddar cyklistens huvud. Utlösningsmekanismen styrs med hjälp av sensorer som registrerar onormala rörelser hos cyklisten vid en olycka.

- Själva kragen är den synliga delen av uppfinningen. Kragen finns i flera olika stilar och textilier och kommer ständigt att lanseras i nya kollektioner. Hövding är en praktisk, behändig accessoar som är enkel att ta med, som är snygg och diskret i sin utformning, samtidigt som den räddar ditt liv, säger Anna Haupt.

Under sex år har Anna Haupt och Terese Alstin utvecklat Hövding som baserar sig på avancerad teknologi och forskning. Båda är utbildade industridesigners och det var under deras examensarbete som de fick idén som lade grund för utvecklingen av Hövding.

Trots larmande olycksstatistik väljer de allra flesta att cykla utan hjälm

Varje år dör ca 40 personer och över 30 000 skadas i cykelolyckor, bara i Sverige. Var tredje cyklist som skadas får huvudskador.

Trots larmande olycksstatistik när det gäller cyklister i trafiken så väljer de allra flesta att cykla utan hjälm. Dels på grund av att den är skrymmande och opraktisk att ha med när man inte cyklar, men också för att cykelhjälmen anses töntig och förstör frisyren. För de flesta är cykling inte en sport, utan cykeln används som ett vardagligt transportmedel, på väg till jobbet, till stan eller till festen. Trots detta ser alla dagens cykelhjälmar sportiga ut.

- Vi uppfattar utbudet på cykelhjälmar som magert och extremt enkelriktat, och anser att bristen på variation resulterar i väldigt få användare.  Hövding är lösningen på problemet och smälter diskret in med resten av klädseln samtidigt som den inte förstör frisyren, säger Terese Alstin.

Hövding kan fr.o.m. nu förbokas på företagets hemsida, www.hovding.com, till lanseringspris under en begränsad tidsperiod. Under våren 2011 kommer Hövding även att kunna köpas i butik.

Vill du veta mer om hur Hövding funkar kan du läsa det här.

För eventuell hjälp med bilder eller annat material ring Anna Holm på 0709-707 888

Vid övriga frågor kontakta grundarna & uppfinnarna Terese Alstin och Anna Haupt

Terese  0739-949019