”Kan du se det framför dig? Då kan du också bygga det!”

Byggvaruhuskedjan Hornbach, lyfter fram kraften i människans fantasi i den nya kampanjen som har budskapet:

Hylla skaparglädjen!

Reklambyrån Heimat i Berlin och Hornbach börjar hösten lika originellt och starkt som vanligt och gör återigen varumärket Hornbach synonymt med gör-det-själv-konceptet hos konsumenterna. Under mottot "Kan du föreställa dig det? Då kan du också skapa det!" uppmanar den nya Hornbach-kampanjen kunderna att förverkliga sina egna drömmar och idéer och inte sätta några gränser för skaparglädjen.

Heimat och Hornbach fortsätter sitt långa och framgångsrika samarbete med en ny framstående kampanj. Precis som med t.ex. de banbrytande kampanjerna , "Du har det i dig. Så släpp fram det" 2006 och "Gör klart det" 2007 förstärker Hornbach även hösten 2008 sitt imponerande sätt att kommunicera med kunderna ytterligare och skiljer sig därigenom också i fortsättningen från konkurrenternas enformiga sätt att meddela sina priser.

Den nya Hornbach-kampanjen börjar i mitten av september med TV-reklam som sänds rikstäckande. "Imagination" är namnet på huvudfilmen, vilket också beskriver budskapet. Tittarna får se hur en man går in i ett fallfärdigt hus och låter sin fantasi flöda fritt. När han släpper loss sina inredningsidéer och sin skaparkraft i det förtrollade huset, som nästan är helt igenvuxet av naturen, blandas fantasi och verklighet. I slutet går mannen helt upp i sitt verk som han redan förverkligat för sitt inre öga och kampanjens motto visas: "Kan du se det framför dig? Då kan du också bygga det!". Kortare efterbilder visar sedan mannen i olika rum i huset, vilket förstärker fantasins och skaparglädjens kraft ännu mer för tittaren.

Grundidén med den nya filmen är att både vara tidlös och fånga den samtida tidsandan och använda den passionerade hemmafixarens fantasi som bästa möjliga trumfkort i en konkurrensmiljö där reklamen präglas av monotoni och påträngande beteende. "Med den nya kampanjen vill vi på samma sätt som tidigare skapa lust till stora projekt i lägenheten, huset eller trädgården och vi använder oss på ett seriöst och medryckande sätt ännu en gång av den djupa och starka motivationen hos våra ytterst entusiastiska och ambitiösa kunder", berättar Weronica Gustafzon, marknadschef på Hornbach Byggmarknad.

"Den nya Hornbach-filmen har några korta sekvenser som stannar kvar i minnet och påminner tittaren om hemmafixarens skapande kraft", säger Guido Heffels, kreativ chef hos reklambyrån Heimat i Berlin. "Stämningsfullt, fängslande och berörande propagerar den för känslan av att lyckas när man gör något själv", berättar Yves Krämer, ansvarig projektledare för Hornbach fortsätter: "Med den nya filmen håller vi oss också nära varumärket Hornbachs kärna, 'Det finns alltid nå´t att göra', det grundläggande mottot för den ambitiöse hemmafixaren och trädgårdsentusiasten som är ristat i sten".

Den känslostarka TV-reklamen förankras sedan hos konsumenterna med en webbspecial på Hornbachs hemsida som den tyska agenturen Proximity ansvarar för. Där kan användaren låta sig inspireras av trendidéer från badrum till boende och få exempel som hjälper till att frambringa den egna skaparkraften. Viktiga varumärkesbudskap för teman som "Alltid lågt pris", "Sortiment" och "Rådgivning" avrundar till sist höstens kampanj i DR-utskicken som ges ut varje månad.

Den nya reklamkampanjen i TV sänds i mitten av september i TV4 Lokal, TV4Sport, Discovery, Eurosport och Viasat Sport i Sverige och samt i alla andra europeiska länder där Hornbach finns. Ralf Schmerberg regisserade TV-filmen i samarbete med Trigger Happy Productions i Berlin. Man filmade i två dagar på plats i det övergivna sjukhusområdet Beelitz Heilstätten i närheten av Berlin som passade perfekt eftersom det förfallit en längre tid. Medieplaneringen låg, precis som tidigare, i goda händer hos mediebyrån Crossmedia, Düsseldorf i samarbete med Carat Sverige i Göteborg.

Fakta:

Kampanjens motto: "Kan du se det framför dig? Då kan du också bygga det!"

Titel på TV-spot: "Imagination"

Längd: 40 sek till start/därtill 25 sek + 15 sek

Huvudmedium: TV

Ytterligare media: DR, Outdoor och internet