Vi har färgen som inte förorenar ditt hem!

Under förra våren konstaterade en europeisk forskargrupp att det finns alarmerande höga halter farliga ämnen i nästan all vattenbaserad målarfärg, ämnen som är starkt allergiframkallande. Under hösten kom ytterligare rapporter i media om hur moderna plastfärger för inomhusbruk skapar problem med inomhusmiljön, både i våra hem och i den offentliga miljön. Orsaken är att plastfärgen emitterar olika ämnen (konserveringsmedel, mjukgörare mm) under mycket lång tid, ämnen som är allt annat än nyttiga för oss människor, se länkar nedan.

Fredag 12 februari skrev Målarfacket ett upprop om problemen med plastfärger, som gör att målarna blir sjuka, får allergier, utslag och eksem, och menade att problemen omgående måste lösas, se länkar nedan. Torsdag 19 februari kom en larmrapport från Testfakta som gick så långt som att säga: ”Vanlig väggfärg förorenar ditt hem”. DN Ekonomi tog upp detta i en artikel dagen därpå, se länkar nedan.

Vi på Robygge har under decennier salufört Färgbygges färger, dels för att de arbetar med riktiga pigment, dels för att de endast använder naturliga produkter i sina färger, som rätt använda inte är skadliga för människor och inte heller förorenar vår inomhusmiljö. Färgen är helt fri från petrokemi, det vill säga ”fossilfri”!

Under senare år har Färgbygge utöver sitt lasyrkoncept tagit fram en täckande inomhusfärg av samma höga kvalitet. Tester av denna väggfärg uppvisar anmärkningsvärt bra resultat. Det finns ingen testad och certifierad färg, som kommer i närheten av de provresultat denna färg uppvisar. Kontakta Färgbygge för information om testet.

Proverna är utförda av Eurofins laboratorium i Danmark, samma laboratorium som gjort testerna som redovisas i Testfaktas artikel enligt ovan. Eurofins danska färglaboratorium är godkänt och certifierat för att utföra tester på färg inom EU.

Robygge i samarbete med Färgbygge erbjuder nu 20 % ”prova-på-rabatt” under mars månad, på Färgbygges grund-, tak- och väggfärger. Färgen kan brytas enligt NCS-färgsystem eller Färgbygges egen färgkarta.

Brytmaskin finns i vår Stockholmsbutik, Hornsgatan 28, men bruten färg kan även beställas i Robyggebutiken i Ytterjärna. Boka tid för rådgivning och färgbrytning. Se vår hemsida för mer information: www.robygge.se

Mer information om Färgbygges färger finns på hemsidan: www.fargbygge.se

Har du frågor – kontakta Färgbygge på mail: info@fargbygge.se eller undertecknad på: support@robygge.se

Välkommen in på Robygge för att prova färgen, som inte förorenar ditt hem!

Christoffer Amundin, Arkitekt SAR/MSA, Butikschef Robygge AB och Robygge Stockholm AB, mångårig medarbetare på Asmussens Arkitektkontor och Asmussens Arkitektgrupp AB, telefon 0707-168011.

Länkar till nyhetsartiklar och Testfaktas rapport:

- Länkar till förra vårens artikel: http://www.arbetarskydd.se/nyheter/arbetsmiljoratt/direktiv_eu/article3902867.ece

- Länk till dagens ekos inslag om färg: http://t.sr.se/1Rha7tx

- Länk till Arbetets artikel om skadliga färger: http://arbetet.se/2016/02/12/ofarlig-farg-gor-fler-sjuka/

- Länk till Målarfackets debattartiklar: http://arbetet.se/2016/02/12/skadliga-farger-maste-bort/

- Länkar till Testfaktas rapport: http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushåll/vanlig-väggfärg-förorenar-ditt-hem

- Länkar till DN:s artikel: http://www.dn.se/ekonomi/vanlig-vaggfarg-fororenar-ditt-hem/