”Det är synd att jag blev vacker i stället för rik!”

Kabaretkonsert om tonårslivets bekymmer och glädjeämnen Det är tufft att vara tonårsflicka idag. Det ställs krav från alla håll och för många blir det en mardröm att leva upp till idealen. Hur ska man vara? Hur vill man vara? Sångerskan Evelyn Jons tar upp dessa frågor i föreställningen Det är synd att jag blev vacker i stället för rik där hon gestalter fem personer och binder samman monologerna med kabaretsånger från 1930-talet. För musiken står Hvilakvartetten, en stråkensemble med musiker ur Göteborgs Symfoniker, samt pianisten Sara Sjödahl Callersten. Här finns den arga hemmafrun Rut, populära Frida som är framgångsrik i kärleksaffärer, den vanliga och oansenliga flickan Sofia, porrstjärnan Lolita och klubbägaren Bert. Det handlar om fri vilja, makt att styra sitt liv och den överdrivna fokuseringen på kvinnors sexualitet i dagens samhälle. Evelyn Jons har själv skrivit monologerna där vi får följa huvudpersonerna ”i sorg och glädje, hopp och förtvivlan”. Sångerna har hon hämtat från 1930-talets Tyskland då man på scener och kabaréer under burleska former tog upp sociala frågor, sexualitet och feminism. Merparten av sångerna är komponerade av Friedrich Hollaender, men här finns också bidrag från Lasse Dahlqvist och Mischa Spoliansky. Konserterna ges i Göteborgs Konserthus (repetitionssalen) 18, 19 & 20 april kl 9.30 & 11. Samtliga föreställningar är fullbokade. Projektet genomförs i samarbete med Sparbanksstiftelsen Första/Swedbank. Hvilakvartetten: Helena Heuman Kollback & Nicola Boruvka violin, Karin Claesson viola, Paula Gustafsson cello. Sara Sjödahl Callersten piano. Regi: Ulrik Spjuth För mer information, kontakta: Inger Ericsson, producent, tel 031 - 726 53 19 Marie-Louise Ljung, sponsorer, externa kontakter, tel 031 - 726 53 39