TRINE slår crowdfundingrekord på FundedByMe

Pressmeddelande TRINE

Göteborg 2015-12-01

Svenska FundedByMe är Europas snabbast växande investeringsplattform. Här sammanförs investerare från hela världen, i form av privatpersoner eller företag, med entreprenörer som söker kapital till sina idéer och projekt. Och TRINE:s framgångar imponerar på Daniel Daboczy, VD och medgrundare av FundedByMe:

"TRINE nådde 200 procent av sitt investeringsmål på FundedByMe på rekordtid, vilket gör deras typ av kampanj till den snabbast fulltecknade i Norden. Dessutom är deras kampanj det snabbast fulltecknade solenergiprojektet i Europa, någonsin. Vi är superstolta över det fantastiska teamet och kommer att följa bolagets utveckling med stora förväntningar. Om TRINE kan göra samma sak för energifattigdomen som de gjort för crowdfunding kommer världen att bli en mycket bättre plats."

TRINE:s första kampanj öppnad på FundedByMe i början av november. Investeringarna på 30 000 euro, som söktes för att genomföra pilotprojektet, samlades in på rekordtid. Mycket tack vare Fortum som på förhand beslutat sig för att matcha samtliga investeringar i projektet. Solenergipanelerna som nu köps in och underhålls av lokala solenergientreprenörer kommer att förse 50 hem och 5 verksamheter med billig och ren elektricitet i Sidonge, Kenya. Efter fem år är utrustningen återbetald och investerarna får tillbaka sina pengar med avkastning.

– Vi hade höga förväntningar och det känns såklart roligt att slå rekord. Men vi är framförallt glada över att så många var intresserade av att investera. Tillsammans kommer vi att kunna göra stor skillnad för människorna i Sidonge, samtidigt som vi bidrar till en bättre miljö, säger Sam Manaberi, VD och grundare av TRINE.

För mer information, vänligen kontakta:

Sam Manaberi, VD och grundare TRINE

sam@jointrine.com, +46 704 306471

________________________________________________________________________________________________________________________

Om TRINE:
I dag lever mer än en miljard människor i utvecklingsländer i så kallad energifattigdom. De förlitar sig på fossila bränslen för el och ljus. TRINE är ett impact fin-tech startup grundat 2015 med vision att lösa detta problem. Bolaget som deltar i Chalmers Ventures acceleratorprogram i Göteborg utvecklar en unik crowdinvesting plattform som sammanför kapital från enskilda individer i västvärlden med solenergiprojekt i utvecklingsländer. Som kund investerar du i specifika solenergiprojekt får återbetalning genom försäljning av el. En god affär med återbäring samt enorm social och miljöpåverkan.
www.jointrine.com

Länk till högupplösta bilder: http://we.tl/p4dxhnJCXQ

• trine
  • sam manaberi
  • foundedbyme
  • reward-based crowdfunding
  • equity crowdfunding
  • reward-based crowdfunding asia
  • equity crowdfunding europe
  • reward-based crowdfunding europe
  • equity crowdfunding asia

FundedByMe is one of the only full-service crowdfunding platforms, offering capital through equity, loan and reward based crowdfunding. We have successfully funded some 500 companies from 25 countries. Our user base is a rapidly expanding network of more than 53 000 investors from over 74 countries around the world. We have local presence in countries around Europe and in Singapore, with headquarters in Sweden.

For more information, visit www.fundedbyme.com.