​Seger: Småföretagare ska få ”en egen väg in” till Försäkringskassan

Företagarna har länge drivit frågan om att myndigheterna måste skapa enklare vägar för småföretagare in till myndigheten. Det har under lång tid funnits ett önskemål om att socialförsäkringssystemet måste vara mer tillgängligt och att Försäkringskassan ska möta företagares behov bättre.

I dagsläget upplever många företagare att Försäkringskassans information är krånglig. En småföretagare som arbetar själv eller har få anställda har inte tid att sitta i långa telefonköer eller surfa runt på myndigheternas hemsidor för att leta efter rätt kontaktperson eller information, de är fullt upptagna med att driva sina verksamheter. Därför är det glädjande att Försäkringskassan nu öppnar upp en speciallinje för just företagare.

– Det är bra att företagare äntligen får bättre och snabbare hjälp med att få svar på just sina frågor som rör det egna försäkringsskyddet inom socialförsäkringen vid till exempel sjukdom eller föräldraledighet, säger Günther Mårder, vd Företagarna.

Försäkringskassan uppger att särskilt vill stötta företagare att använda de digitala tjänsterna så att de själva kan sköta sina ärenden - när de vill och var de vill.

– Vi har arbetat länge med att myndigheter ska inse att digitaliseringen innebär möjligheter för både småföretagarna och myndigheterna själva. Vi hoppas nu att fler myndigheter följer efter och inser att digitaliseringen förenklar kontakten och gör att småföretagaren kan koncentrera sig på det han eller hon gör bäst, nämligen att utveckla sitt företag och skapa fler jobb, säger Günther Mårder.

Från den 16 november kommer företagare att kunna ringa till Försäkringskassans Kundcenter för partner för att få hjälp med sina frågor av en särskild grupp handläggare. Försäkringskassan kommer också att erbjuda hjälp och stöd via personligt webbmöte när företagaren är inloggad på självbetjäningstjänsten Mina sidor för att anmäla karens. Försäkringskassan planerar också att i framtiden kunna erbjuda bokade personliga webbmöten och digitala informationsträffar för företagare.

Läs mer på Försäkringskassans hemsida om vad detta innebär.

Fakta: Startar den 16 november 2015. Telefonnummer: 0771-17 90 00 – i talsvaret uppger du ”företagare” så styrs samtalet till rätt handläggare. - Öppettider: måndag till torsdag 07.00 – 18.00 och fredag 07.00 – 16.00

• försäkringskassan
  • günther mårder
  • analys och opinion

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.