Årets Boostvinnare är Gävleföretaget Radarbolaget

Radarbolaget är vinnaren i Fiber Optic Valleys innovationstävling Boost Innovation™. Företaget vinner 200 000 kr i förstudiemedel och kan nu påbörja utvecklingen av en lösning i samverkan med Högskolan i Gävle. Regional spetsforskning och internationell potential bidrog till vinsten. Det vinnande bidraget handlar om att lösa framför allt stålindustrins utmaning med noggranna mätningar i höga temperaturer. På andra plats i tävlingen kom Hexatronic Cables and Interconnect och på tredje plats Rovdjurscentret de 5 Stora.

- I år testade vi ett nytt sätt att nå ut för att hitta innovativa lösningar och nådde över en miljon studenter och forskare via sociala medier. Boost Innovation™ handlar om att fler ska våga satsa på sina utvecklingsidéer och hitta samarbeten som man inte skulle ha gjort annars, säger Jonas Dahlström, vd, Fiber Optic Valley.

Nådde över en miljon studenter och forskare

I år hade tävlingen ett nytt upplägg med olika tävlingsmoment där det första steget i tävlingen handlade om att utse tre utmaningar med internationell potential. I nästa steg marknadsfördes dessa tre utmaningar mot universitet över hela världen för att hitta de bästa lösningsförslagen. Totalt nådde tävlingen fler än en miljon personer.

Första pris är 200 000kr, andra pris 100 000kr och tredje pris 50 000kr i förstudiemedel för att utveckla idén i ett samverkansprojekt. De studenter, forskare och entreprenörer som kom med lösningsförslag på de tre utmaningarna kunde vinna 25 000 kr för bästa lösningen.

En enad jury utsåg vinnaren utifrån kriterier om potential, innovationshöjd och genomförande.Vinnaren Radarbolaget hade utmaningen med störst potential tillsammans med bästa lösningen som kom från Högskolan i Gävle. Finalisterna fick ta emot sina prischeckar i Sundsvall på Science & Innovation Day under kvällen den 13 oktober.

Juryns motiveringar;

Radarbolaget i samverkan med Högskolan i Gävle löser industrins utmaningar med noggranna radarmätningar i höga temperaturer; juryns motivering:”Ett vinnande bidrag med tydlig innovationshöjd som ökar noggrannheten och effektiviteten för mätningar i tillverkningsprocesser. Dessutom ett förtroendeingivande samarbete med stark förankring i regional spetsforskning och med potential att bli internationellt efterfrågad”.

På andra plats, Hexatronic Cables and Interconnect i samverkan med Opticreach utvecklar ny teknik för att installera fiber snabbare, enklare och billigare. Juryns motivering:”En innovation med ett tydligt behov som kan revolutionera bredbandsutbyggnaden. En internationell konstellation som kombinerar flera existerande teknologier.

På tredje plats, Rovdjurscentret De 5 Stora i samverkan med STC vid Mittuniversitetet utvecklar sensorteknik för att identifiera vilda djur i närområdet. Juryns motivering: ”En innovation som skapat intresse bland akademiker från hela världen. Potential att bli ett internationellt forskningsprojekt med världen som marknad.”

Om Boost Innovation™Tävlingen genomfördes för tredje gången i år för att öka innovationskraften i regionen mellan Sundsvall i norr och Gävle i söder. Intressanta siffror från årets tävling är att den nådde ut till totalt 1,010,743 personer via webb och sociala medier, varav 262,425 var unika besökare och 3,341 individuella klick på tävlingssidan. Läs mer om tävlingen på www.boostinnovation.se

För mer information kontakta: För mer information kontakta: Jonas Dahlström, vd Fiber Optic Valley, tel; 070-418 33 33 eller Torbjörn Jonsson, affärsområdesansvarig Sensorteknologi, Fiber Optic Valley, tel: 070-211 08 06

• boostinnovation
  • fiberopticvalley
  • fiberoptik
  • bredband
  • radarbolaget
  • hexatronic
  • rovdjurcentret

Om Fiber Optic Valley Fiber Optic Valley är ett av Sveriges 13 Vinnväxtkluster som utsetts av VINNOVA – verket för innovationssystem. Vi initierar och inspirerar till nya samarbeten mellan näringsliv, akademi och offentligheten. Vi sammanför människor med varandra, behov med lösningar, idéer med problem och pengar med innovationer. Vi verkar inom områdena Bredband, Sensorteknologi samt Innovativt ledarskap. Verksamheten drivs med utgångspunkt i Hudiksvall/Gävle/Sundsvall. Våra finansiärer är VINNOVA, Tillväxtverket och Region Gävleborg.