Sommarutställning "Lilla Gruvbyn" - experiment och sagor för hela familjen vid Falu Gruva

Pressen hälsas välkommen till en speciell press- och sponsorträff av sommarutställningen "Lilla Gruvbyn", torsdagen den 13 juni kl 14.00 i museet vid Falu Gruva.

Vi människor är beroende av metaller. Vi är uppbyggda av dem, vi äter dem och vi använder produkter av metall. Det behövs många olika metaller för att producera allt vi behöver.

- På 1600-talet var Sverige en stormakt - aldrig har landet varit så mäktigt som då och Sverige var beroende av järn- och kopparmalm som gav bra inkomster och kunde finansiera landets utveckling.
Falu Gruva var en av de största och viktigaste gruvorna, berättar Anna Björkman verksamhetschef vid Falu Gruva.

Metallerna finns i jordskorpan som rena ämnen eller som mineral och det finns ett starkt historiskt samband mellan gruvdrift och kemi. De flesta kemisterna på 1700-talet arbetade vid gruvor och de blev bra på att analysera mineral. Över en femtedel av alla kända grundämnen upptäcktes i Sverige.

Temat för "Lilla Gruvbyn" är de elva kemiska tecknen som finns ovanför dörren på nedgången till besöksgruvan och symboliserar de metaller och mineraliska produkter som utvunnits i Falu Gruva. Metallerna har under århundraderna kommit att förknippas med olika karaktärsdrag som går att spåra till deras egenskaper.

Ute på innergården vid Gruvmuseet står 11 stycken stugor som innehåller fakta, sagor och experiment om metallernas fascinerande och förunderliga värld. Här gäller nyfikenhet och upptäckarglädje utan åldersgränser. Våra sommarvärdar finns till hands och hjälper dig gärna till rätta.

Inne i Gruvmuseet öppnar en fotografisk utställning med svartvita bilder tagna av Sven Berg. Dessa skildrar arbetet vid Falu Gruva från mitten av 1940-talet och kommer från Stora Ensos historiska bildarkiv.

- Välkomna till sommarutställningen "Lilla Gruvbyn" vid Falu Gruva hälsar Anna Björkman verksamhetschef. Ett nytt sätt att uppleva historien på riktigt!

*Malm är en metall i förening med ett annat ämne. Malm bryts och bearbetas så det blir till en ren form som man sen kan använda till diverse produkter. Ett mineral är ett fast oorganiskt ämne som förekommer i naturen och är definierat genom sin kemiska sammansättning och kristallstruktur.

Fakta:

"Lilla Gruvbyn" - experiment och sagor för hela familjen öppnar den 15 juni 2013 och är öppen till den 30 september. Lös en entrébiljett till Falu Gruva så får ni ta del av alla aktiviteter på området alternativt bara till "Lilla Gruvbyn", museet och Lilla Gruvtåget. Utställningen kommer att vara öppen under tre säsonger och vidareutvecklas under dessa tre år. Utställningen är producerad i egen regi av Falu Gruva, men är också sponsrad av Ljungbergsfonden, SSAB, Triple Steelix, SCDA Scandinavian Copper Development Association, Falu Energi & Vatten, MITF Metal Information, Ramböll, Akademibokhandeln, IR-skylt och Falu Rödfärg.

Falu Gruva samarbetar med MITF Metal Information som är ett forum för metallfrågor där samtliga metallbranscher finns representerade. Syftet med MITF är att sprida kunskap om metaller och deras påverkan på miljön. MITF kommer att lansera sin nya broschyr, Metaller - i samhälle och miljö, i samband med sommarutställningen "Lilla Gruvbyn" vid Falu Gruva.