1,5 miljoner kronor för att sätta guldkant på Ängelholm

1,5 miljoner kronor för att sätta guldkant på Ängelholm

37 evenemang får dela på sammanlagt 1,5 miljoner kronor för att skapa jubileumsstämning när Ängelholm firar 500 år. SM i fälttävlan i Össjö, nostalgiafton på Vejby ängar och en swingdansbana på trottoaren längs med Storgatan och Rönneågatan är tre av alla planerade festligheter.

Gensvaret från kommuninvånarna, föreningarna och entreprenörerna som vill vara med och fira Ängelholms 500-årsjubileum via egna evenemang nästa år har varit stort. När sista ansökningsdagen gått ut hade Ängelholms kommun fått in sammanlagt 75 bidragsansökningar från olika föreningar och kulturproducenter. Slutsumman på ansökningarna uppgick till 8,1 miljoner kronor, men det fanns bara en miljon kronor i potten. För Karin Tingstedt, projektledare för jubileet, fanns det bara en sak att göra när hon såg kvaliteten på alla idéer:

– Jag fick utöka bidragen med en halv miljon kronor. Det kom ju in så många bra ansökningar! Det allra roligaste är att det blev en bra spridning mellan idrott, kultur och övrigt och att det är flera evenemang utanför Ängelholms stadskärna också. Det gillar jag. 500-årsjubileet ska synas i hela kommunen, säger hon.

Av 75 evenemang har 37 fått klartecken för jubileumsbidrag. Urvalet har gjorts av Karin Tingstedt och 500-årsjubileets referensgrupp som består av tjänstemän från kommunen och Ängelholms näringsliv.

– Vi har bland annat tittat på vilken målgrupp evenemangen vänder sig till och var de ska äga rum. Vår målsättning har varit att få så stor spridning som möjligt, både rent innehållsmässigt men även geografiskt.

Det arrangemang som har fått mest pengar är SM i fälttävlan den 23-26 juni, där Össjö hästsällskap ska stå om värd. Föreningen hade ansökt om en miljon kronor i bidrag, men fick 200 000 kronor beviljat. Här behövs investeringar i alltifrån terrängbana till läktare för att kunna hysa en stor publik. Några andra exempel på bidragsvinnare är bland annat Stiftelsen Sommarsol/Alla kan som har beviljats 150 000 kronor i bidrag för att arrangera tävlingar för alla på Sommarsol samt i Skäldervikens hamn mellan den 11-14 augusti, Friskis & Svettis i Ängelholm som får 75 000 kronor för att skapa en hinderbana på Storgatan, Calles RE-cykling som får 35 000 kronor för att arrangera en cykelfestival till förmån för Barncancerfonden, Vejbyföreningen som beviljats 25 000 kronor för att arrangera en nostalgiafton på Vejby ängar och Bjärebygdens musteri som får 10 000 kronor för framställning av etiketter till en speciell jubileumsmust.

Här hittar du hela listan med föreningar, arrangörer och kulturproducenter som har beviljats bidrag

OBS: Att föreningarna och kulturproducenterna har fått bidrag beviljade säkerställer inte att evenemangen kommer att genomföras. Det är föreningarna och kulturproducenterna själva som bestämmer detta. Vid inställda evenemang delas inga bidrag ut.

Läs mer om Ängelholms 500-årsjubileum

Bakgrund Ängelholms 500-årsjubileum

Den 16 oktober 1516 undertecknade kung Kristian II det privilegiebrev som bekräftade den nya staden Ängelholms stadsrättigheter. Ängelholm är en av få äldre städer där man så exakt kan fastställa datum för stadsblivandet. Firandet kommer att pågå under hela 2016, men ha sin tyngdpunkt mellan maj och oktober. Under året kommer Ängelholms ordinarie evenemang - som Ljusfesten och Ängelholmsgillet - att ingå i firandet men förstärkas och bli extra stora. Utöver det blir det specialriktade evenemang för olika åldrar och intressen. Karin Tingstedt, projektledare för 500-årsjubileet, planerar firandet för fullt just nu.

Karin Tingstedt, projektledare för Ängelholms 500-årsjubileum: 0431- 46 80 96.

För att få tillgång till Ängelholms kommuns 500-årslogga går det bra att mejla karin.tingstedt@engelholm.se eller daniel.franzen@engelholm.se