Eurogroup for Animals och Fur Free Alliance uppmanar Sverige att avveckla sin pälsdjursfarmning

I ett brev till Sveriges landsbygdsminister Sven-Erik Bucht uppmanar Eurogroup for Animals och Fur Free Alliance ministern att lyssna på opinionen och avveckla minkfarmning.

I brevet skriver de internationella djurorganisationerna om opinionsundersökningen från Djurens Rätt/Demoskop som visar att 8 av 10 svenskar inte tycker att det ska vara tillåtet att föda upp minkar i bur för sin päls.

- Det faktum att en majoritet av väljarna i samtliga politiska riksdagspartier vill se en avveckling sänder en tydlig signal till den svenska regeringen. Sverige har tidigare tagit viktiga steg som lett till avvecklingen av räv- och chinchillafarmning. Jag hoppas att Sverige fortsätter att prioritera frågor om djurvälfärd genom att nu avveckla minkfarmningen, säger Joh Vinding, ordförande för Fur Free Alliance.