Diageo inviger sitt första större whiskydestilleri på mer än 30 år – Roseisle, Skottland

Diageo, världens ledande tillverkare av alkoholhaltiga drycker, har slagit upp portarna till det första större maltdestilleriet som byggts i Skottland på mer än 30 år. Destilleriet Roseisle har byggts för att möta den stora efterfrågan på skotska whiskysorter, som Johnnie Walker och Buchanan's, världen över. Århundraden av samlad destillerikunskap och expertis kombineras med banbrytande design och teknologi för att på Roseisle producera kvalitetsdrycker för Diageos varumärken. Roseisle har redan belönats med två utmärkelser av organisationen Royal Institute of Chartered Surveyors (RICS) i Skottland 2010 – ’Årets hållbarhetsprojekt’ och ’Årets projekt’.

Det prisbelönta destilleriet Roseisle i Speyside, Skottland invigs formellt idag av Diageos vd Paul Walsh. Investeringen i Roseisle på över 40 miljoner pund är en del i ett kapitalinvesteringsprogram i Skottland som har omsatt 600 miljoner pund under de senaste sex verksamhetsåren och har fokuserat på att bygga upp högkvalitativ kapacitet för att möta den växande internationella efterfrågan.

- Ekonomisk tillväxt och konsumentstatistik erbjuder en fantastisk möjlighet för den skotska whiskyindustrin och för Diageos framstående varumärken, speciellt på utvecklingsmarknader. Uppförandet av Roseisle gör att Diageo kommer att kunna tillmötesgå den tillväxt som efterfrågas av de främsta internationella whiskymärkena och belysa vårt starka engagemang både för tillväxt inom branschen och för Skottlands ekonomi, säger Diageos vd Paul Walsh.

Roseisle har byggts under en tid då den globala marknaden för skotsk whisky fortsatt att öka och föreningen Scotch Whisky Association (SWA) rapporterar att exporten har ökat med tre procent i värde till 3,13 miljarder pund, och bidrog till den brittiska handelsbalansen med 99 pund per sekund år 2009. Under samma period ökade exportvolymen med fyra procent i hela världen, med motsvarande 1,1 miljarder exporterade 70 cl-flaskor. SWA rapporterade att skotsk whisky har haft fortsatt framgång i Brasilien (+44 %), Mexiko (+25 %) och Taiwan (+14 %), som alla tre var betydande utvecklingsmarknader under 2009.

-  I Sverige ser vi ett ökande intresse för skotsk whisky där Diageos maltportfölj fortsätter stärka sin position. På Systembolaget växte Malt kategorin under förra året med närmare tio procent och vi tror att det stora intresset för framförallt maltwhisky i Sverige kommer att utvecklas ytterligare under kommande år, säger Staffan Liss, vd Diageo Sweden.

Roseisle har designats för att bygga på bästa praxis från Diageos 27 andra maltdestillerier och dess graindestillerier[1] för att förbättra effektiviteten och kvaliteten, vilket bygger på århundraden av erfarenhet och kunskap om destilleringsprocessen. Destilleriet har redan vunnit två utmärkelser av organisationen Royal Institute of Chartered Surveyors (RICS) i Skottland 2010 – ’Årets hållbarhetsprojekt’ och ’Årets projekt’. I destilleriet finns även 14 kopparpannor som tillverkats av Diageos kopparsmeder på Abercrombies i Alloa och har en produktionskapacitet på 10 miljoner liter dryck per år. Den dryck som produceras i Roseisle kommer att användas i Diageos märken av blended whisky från och med år 2012.

Roseisle har konstruerats med hjälp av en kombination av modern miljöteknik och traditionella destilleringstekniker, vilket gör det till en av de mest miljömässigt hållbara destillerierna för skotsk whisky. Majoriteten av biprodukterna kommer att återanvändas på plats i en bioenergianläggning, vilket hjälper destilleriet att generera det mesta av sin egen energi och reducera potentiella C02-utsläpp med 13 000 ton (motsvarande 10 000 personbilar) genom omedelbara besparingar i bränsleanvändning för att öka ångtrycket.

Högupplösta bilder och faktablad om Roseisle finns att ladda ner här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/diageo_sweden_ab

För mer information om Roseisle, vänligen kontakta:

Rachael Newton, rachael.newton@diageo.com tel: +44 208 978 2820

Laura Misselbrook, laura.misselbrook@edelman.com tel: + 44 203 047 2208

För mer information om Diageo, vänligen kontakta:

Frida Nilsson, Corporate Relations Manager Nordics, frida.nilsson@diageo.com tel: +46 702 61 39 63

[1] Diageo äger hela graindestilleriet i Cameronbridge och 50 % av graindestilleriet North British i Edinburgh

• Företagsinformation

• malt
  • singlemalt
  • whisky

Om Diageo