Pressmeddelande -

De är nominerade i årets upplaga av Voice of the Year – Med sin röst har de nominerade imponerat på juryn

För femte året i rad utser Läkerol Voice of the Year. Kulturpriset delas årligen ut till någon aktuell person, som med hjälp av sin röst utmärkt sig för en bredare publik. Årets fem nominerade är Jonas Hassen Khemiri, Jonas Gardell, Avicii (Tim Bergling), Pia Sundhage samt journalistduon Martin Schibbye och Johan Persson.

– Våra nominerade har skapat debatt, lyft viktiga frågor och ställt upp för de mindre lyckligt lottade. Jonas och Jonas har båda påvisat hur man med skrift kan beröra och skapa engagemang, säger juryns ordförande Björn Widegren. Avicii är en förebild för dagens ungdom som visar att framgång även kan vara en nyckel till att hjälpa andra. Pia gjorde inte bara sin röst hörd när hon sjöng i sitt tacktal utan har också bidragit till att lyfta intresset för damfotbollen till nya nivåer. Slutligen har vi Martin och Johan som tillsammans genomgått en resa som kan liknas vid en mardröm, allt för att lyfta fram sanningar om orättvisor, fortsätter Björn Widegren.

Vinnaren av Läkerol Voice of the Year kommer att presenteras vid en presskonferens i Båstad den 12 juli. Juryn består av Björn Widegren (juryns ordförande och tidigare kulturredaktör på Gefle Dagblad), Claudia Galli (skådespelerska), Hanna Lindblad (musikalartist), Ove Joanson (styrelseordförande för Public service-stiftelsen samt Utgivarna) och Patrik Uhlman (kulturredaktör på Eskilstuna-Kuriren).

Kort om de nominerade:

Avicii (Tim Bergling)

Avicii (eller Tim Bergling) är en populär stjärna som stiger allt högre på populärkulturens himmel, han turnerar världen runt och skänkte under våren en miljon euro till Hungerhjälpen. En röst som hörs i världen.

Jonas Hassen Khemiri
Jonas Hassen Khemiri skrev ett brev till justitieminister Beatrice Ask om att byta skinn och hud med varandra. Och hela Sverige lyssnade och tänkte efter.

Jonas Gardell
Jonas Gardell berättar starkt om livet som det kunde vara i ”Torka aldrig tårar utan handskar”. Efter TV-serien strömmar våra tårar och våra hjärtan berörs. Efter Kärleken och Sjukdomen ser vi framemot att få läsa sista delen i romantrilogin, Döden.

Martin Schibbye & Johan Persson
Martin Schibbye och Johan Persson, fängslade på vaga grunder i Etiopien. Vi lyssnade och berördes. Hoppades. Sällan har en frigivning hörts så starkt.

Pia Sundhage
Pia Sundhage är en fotbollstränarröst som hörs i världen. Nu på väg att bli Sveriges tränarröst – i världen. Pia Sundhage har bidragit till att höja intresset för damfotbollen och har bland annat prisats som årets damtränare av FIFA.

Läkerols kulturpris
Under 30 år (1971-2000) delades Läkerols prestigefyllda kulturpris ut i Sverige. Bland pristagarna finns bland andra Povel Ramel och Thorsten Flinck. I samband med att Läkerol firade 100 år som varumärke 2009 återinstiftades kulturpriset under namnet, Läkerol – Voice of the Year. Det nya priset är uppdaterat och mer tidsenligt än föregångaren. Priset delas ut av en namnkunnig jury som alla är vana att använda ordet i sina yrkesroller. Prissumman är på 100 000 SEK i stipendieform. 2012 års Voice of the Year var Loreen som genom sin röst inte bara erövrade Europa i Eurovision Song Contest utan också gjorde sin röst hörd för de mänskliga rättigheterna.

Pristagare Läkerol Voice of the Year:
2012 - Loreen
2011 - Patrik Sjöberg
2010 - Mia Skäringer
2009 - Malena Ernman

För mer information om Läkerol – Voice of the Year, vänligen kontakta:
Fredrik Sjöström, Läkerol, mobil: 0734 39 42 51, e-post: fredrik.sjostrom@cloetta.se
Björn Widegren, Juryns ordförande, mobil: 0708 48 57 53

För hjälp med bilder på juryn, vänligen kontakta:
Emma Lundskog, mobil: 0736 24 19 17, e-post: emma@wenderfalck

• Mat, dryck

• läkerol
  • läkerol voice of the year

Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment av choklad, godis och uppfräschare av hög kvalitet. Bland våra produkter märks starka varumärken som Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, Center, Juleskum, Plopp och Sportlunch. I Sverige har Cloetta ca 700 medarbetare som arbetar på vårt skandinaviska huvudkontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i våra fabriker i Ljungsbro och i Gävle.

Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se

Helena Anton

Presskontakt Communication Project Manager 040-32 42 18