Regeringen tvingas ge upp kilometerskatten: "Löfven var varnad om detta budgetfiasko"

I en intervju med Norrbottens-Kuriren avslöjar infrastrukturminister Anna Johansson avslöja att regeringen inte kommer kunna införa någon vägslitageavgift, även kallat kilometerskatt.
Detta eftersom det är komplicerat av "juridiska och tekniska orsaker".
- Löfven var varnad om detta budgetfiasko, men hävdade då att det var en väldigt enkel åtgärd, säger Anders Åkesson.

Enligt uppgifter från Anna Johansson beror stoppet för vägslitageavgiften på ”juridiska och tekniska orsaker”.
I en tv-sänd debatt inför valet (Från 03:19 i klippet) upplyste dåvarande statsminister Fredrik Reinfeldt sin motståndare Stefan Löfven om att införandet av en kilometerskatt är en stor sak som tar tid.
Detta avfärdades med att det inte är "rocket science" och att det på sin höjd skulle ta 1,5 till 2 år att få ett sådant system på plats.
- Löfven och regeringen har helt missbedömt läget. Jag är den första att applådera att en sån destruktiv skattepålaga på landets basnäringar och landsbygdens befolkning faller, men det visar att regeringen skjuter från höften i det viktiga budgetarbetet, säger Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson för Centerpartiet.

- Samtidigt som det är glädjande att det inte blir någon kilometerskatt så är det minst sagt beklämmande att man inte alls verkar ha analyserat ett förslag som skulle bli en bärande del av deras budget. Ingenting har ju förändrats sedan Löfven påstod att det inte var "rocket science", säger Anders Åkesson.

Kilometerskatten var planerad att inbringa 4 miljarder årligen till statsbudgeten. Pengar som alltså faller bort när förslaget inte genomförs.
- Eftersom man planerat illa så tappar man en stor del av finansieringen av statsbudgeten. Det är väl därför man nu agerar som i desperation och kommer med paniklösningar som exempelvis kapat ROT-avdrag, säger Anders Åkesson.

• ekonomi
  • kilometerskatt