Stockholms bästa restauranger utsedda - här är vinnarna i de olika stadsdelarna

Bookatable har med hjälp av svenska folket utsett Stockholms mest populära restaurang. Resultaten bygger på faktiska gästrecensioner och bokningsstatistik mellan juni 2014 och juni 2015. Bookatable Awards är ett nyinstiftat restaurangpris som arrangeras i syfte att låta Sveriges matgäster komma till tals.

Bookatable Awards prisar restauranger inom totalt 17 kategorier. Priset för Årets Stockholmsrestaurang går till Berns Asiatiska, som meddelades personligen med överlämning av diplom och pokal.

– Vi gratulerar Berns Asiatiska, som står som vinnare på en hårt konkurrensutsatt Stockholmsmarknad. Bookatable Awards bygger på recensioner från restaurangbesökare som har gjorts direkt efter faktiskt besök, vilket är ett tydligt bevis på Berns Asiatiska höga kvalitet när det kommer till att erbjuda sina gäster en upplevelse vad gäller både smak och stämning, säger Jonas Carlén, Commercial Director, Bookatable.

Det är första gången Bookatable Awards delas ut och Berns Asiatiska stod i hård konkurrens med flera andra restauranger, bland dem Teatergrillen och Grill.

– Det känns superkul att vinna detta pris! Att hålla hög kvalitet på mat och service är viktigt för oss och när gäster väljer att lägga sin röst på oss känns det fantastiskt. Tack, säger Johan H Lindqvist, Vice VD på Berns Group AB.

Bookatable Awards uppmärksammar även de bästa restaurangerna inom varje stadsdel. Här står restaurangerna De svarta fåren, Luzette, Restaurang Åberg Nilsson, Teatergrillen, Två Små Svin samt Lux Dag för Dag som vinnare.

Årets Stockholmsrestaurang:

1. Berns Asiatiska

2. Teatergrillen

3. Grill

4. Miss Voon

5. Taverna Brillo

Årets bästa restaurang i Gamla stan:

1. De svarta fåren

2. Sjätte tunnan

3. Fem små hus

4. Pubologi

5. 19 glas

Årets bästa restaurang i Vasastan:

1. Restaurang Åberg Nilsson

2. Restaurang Knut

3. Mondo tapas

4. Metropol Palais

5. Buco Nero

Årets bästa restaurang i City/Norrmalm:

1. Luzette

2. SMAK

3. Hattori Sushi Devil

4. Hotel Skeppsholmen

5. Griffins Steakhouse

Årets bästa restaurang på Östermalm:

1. Teatergrillen

2. Mormors kök

3. Lisa Elmqvist/ Gerdas Fiskrestaurang

4. Grand Escalier

5. Taverna Brillo

Årets bästa restaurang på Södermalm:

1. Två Små Svin

2. Matboden Södermalm

3. Gondolen

4. Bistro Malmen

5. Grekiska Kolgrillsbaren-Ringvägen

Årets bästa restaurang på Kungsholmen:

1. Lux Dag för Dag

2. Wijnjas Ost & Vinkällare

3. STHLM TAPAS Kungsholmen

4. La Dame Noire

5. Spisa hos Helena

Om Bookatable Awards:

Bookatable Awards är ett restaurangpris som arrangeras av Bookatable, Europas största sajt för restaurangbokningar, i syfte att skapa ett tillfälle för Sveriges alla matgäster att komma till tals. Resultatet bygger på faktiska gästrecensioner och bokningsstatistik från tidsperioden juni 2014- juni 2015. Diplom och pokal överlämnas personligen till vinnande restaurang.

Jonas Carlén, Commercial Director

Mail: jonas.carlen@bookatable.com

Telefon: +46(0) 70 726 43 30

• berns asiatiska
  • luzette
  • bookatable awards

Bookatable är Europas största sajt för restaurangbokningar online och finns på 9 olika språk och är verksamma i 19 länder. Bordsbokningen nås via webben eller i mobilen, 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan med omedelbar bekräftelse. Bookatable ägs av Livebookings Holdings Ltd som är Europas ledande service för reservationer och marknadsföring för restauranger. Livebookings har valts av över 9 000 restauranger i 23 länder som en pålitlig partner för förmedling av ett växande antal restaurangbesökare, hittills över en miljon per månad.