Årets bästa byggblogg är utsedd

Sveriges bästa byggblogg är nu korad genom Årets Byggblogg – en utmärkelse för hemmasnickare som bloggar om sina renoveringsprojekt. Första pris går till bloggen Görlinge Norrgård som handlar om renovering av ett hus byggt 1750 och som varit obebott sedan 1951. Årets Byggblogg utses för andra året i rad och det ökade deltagarantalet visar på att trenden med att dela med sig av renoveringsprojekt via en blogg växer sig allt starkare.

Byggbloggen Görlinge Norrgård tar hem förstapriset i Årets Byggblogg och belönas med ett renoveringsbidrag på 25 000 kronor. Andraplatsen tilldelas Att skapa ett hem, följt av tredjepristagaren Mitt vita hus och hem. Bakom beslutet står den kvalificerade juryn bestående av stylist- och inredningsduon Susanna Zacke och Sania Hedengren, Johan Saxne, Informations- och marknadschef på BAUHAUS samt Tina Thörner som är byggentusiast, rallykartläsare, föreläsare och coach.

Utmärkelsen Årets Byggblogg syftar till att lyfta fram och belöna gör-det-själventusiaster i Sverige som höjer kunskapsnivån och inspirerar andra genom att dela med sig av sina byggerfarenheter i en blogg.

-  Inrednings- och lifestylebloggar har dominerat bloggosfären i flera år. På senaste tiden har vi dock märkt av ett markant uppsving för gör-det-själv bloggar samt rena byggbloggar. Deltagarantalet i Årets Byggblogg ökade även med över 60 % jämfört mot i fjol vilket är mycket roligt, säger Johan Saxne, Informations- och marknadschef på Bauhaus. I år har många bloggar varit duktiga på att tipsa om krångliga renoveringsmoment så att andra ska kunna undvika de problem som de gått igenom och det är precis den kunskapsöverföringen som vi vill främja. Vår ambition med Årets Byggblogg är att sprida skaparglädje över hela landet.

Bland de 64 tävlande bidragen har juryn utsett Görlinge Norrgård tillårets vinnare. Byggbloggen handlar om totalrenoveringen av ett gammalt hus från 1750-talet som inte varit bebott sedan 1951 och som är beläget mellan Enköping och Uppsala.

Görlinge Norrgård beskriver ett otroligt ambitiöst och spännande renoveringsprojekt där husets historia varvas med intressant byggnadsvård. Byggarbetet är mycket väl genomfört och beskrivs enkelt och snyggt på den lättnavigerade bloggen med många bilder och informativ text. Görlinge Norrgård delar ärligt med sig av både med- och motgångar vilket får läsaren ännu mer involverad av bygget. Byggbloggen är otroligt inspirerande och känslan som den lämnar efter sig är att ingenting är omöjligt.

På andra plats i Årets Byggblogg kommer Att skapa ett hem - en byggblogg där läsaren får följa med när ett hus från 1966 renoveras i Kungsbacka.

Bloggen Att skapa ett hem är en fantastisk inspirationskälla för många hemma-fixare runt om i landet då den beskriver renoveringen av ett hus byggt 1966 – en hustyp många faktiskt bor i och får därför en hög igenkänningsfaktor. Att skapa ett hem delar generöst med sig av både kostnadskalkyler, offerter och faktiska priser för varje projekt till sina läsare. Bloggen är lättnavigerad och inspirerande med spännande före- och efterbilder. Att skapa ett hem lyckas även med konststycket att variera inläggen med allt från besparing med bergvärme till lyxig mosaik.

På tredje plats i Årets Byggblogg kommer Mitt vita hus och hem som skriver om renovering och inredning av ett hus byggt på slutet av 70-talet i Karlskoga.

Mitt vita hus och hem är en personlig och varierande blogg där man får titta in i det vita hemmet i romantisk stil som så många gillar och inspireras av. Lyxiga frukosttips varvas med byten av fönster och foder, det blir både lättläst och matnyttigt. Detta är trots allt främst en inredningsblogg som visar interiörer och ger tips på allt möjligt från förvaringslösningar till hur man kan placera ut stearinljusen på ett vackert sätt och hedras därför med tredjepriset.

Byggvaruhuset Bauhaus som står bakom utmärkelsen belönar förstapristagaren med ett renoveringsbidrag bestående av valfria byggvaror för 25 000 kronor på Bauhaus varuhus. Andra- och tredjepristagaren belönas med 10 000 respektive 5000 kronor i renoveringsbidrag.

För att läsa mer om utmärkelsen och om vinnarna, vänligen gå in på: www.bauhaus.se/byggblogg.

För mer information vänligen kontakta:
Johan Saxne, Informations- och marknadschef BAUHAUS Sverige

Telefon: +46 (0)70 6403916