Stockholm Songwriting Camp –
 Ny internationell musiksatsning

Auddly och ABBA The Museum arrangerar för första gången ett internationellt låtskrivarläger tillsammans med SKAP och Stockholm Business Region. Musikskapare från hela världen bjuds in till Stockholm Songwriting Camp den 29 januari – 1 februari 2015.

Stockholm Songwriting Camp ger både up-and-coming låtskrivare och mer etablerade musikskapare en möjlighet att skriva musik tillsammans, i nya konstellationer och en inspirerande miljö.

Sverige är en väletablerad låtskrivarnation och världens mest framgångsrika land på topplistemusik relaterat till BNP – mycket tack vare de enastående låtskrivare som kommer härifrån. Max Martin blev i september 2014 historisk med 18 Billboard-hits när Shake It Off med Taylor Swift gick upp som etta.

– För mig har det alltid handlat om matchningen mellan en bra låt och en bra artist, att redan vid skrivandet veta vilken artist som materialet passar till, då brukar det bli bra, säger Max Martin som är en av personerna bakom Stockholm Songwriting Camp.

ABBA The Museum med stöd av Björn Ulvaeus
ABBA var en av de första stora svenska musikexporterna och är fortfarande en förebild för musikskapare världen över, därför äger Stockholm Songwriting Camp rum på ABBA The Museum i Stockholm. Hela det angränsande hotellet Melody Hotel hyrs under dessa dagar för att låtskrivarna ska kunna skapa, dag som natt.

– Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara förlösande för kreativiteten att ibland bryta upp från vardagen och ge sig i väg till en plats där man ostörd kan ägna hela sin vakna tid åt skrivandet, säger Björn Ulvaeus som är en av initiativtagarna till låtskrivarsatsningen.

Fler intressanta musikprofiler kommer att engagera sig i Stockholm Songwriting Camp och vilka det blir offentliggörs senare under hösten.

Urvalskommitté letar deltagare från hela världen
Stockholm Songwriting Camp har cirka 45 platser som kommer att erbjudas till låtskrivare och producenter världen över. En urvalskommitté bestående av representanter från Auddly, SKAP och brittiska upphovsrättsorganisationen PRS for Music Foundation kommer att välja ut deltagare som tillsammans utgör intressanta skaparkonstellationer. Vid antagningen tas hänsyn till att lika många män som kvinnor deltar.

Tack vare medarrangörerna SKAP – Sveriges kompositörer och textförfattare och Stockholm Business Region, är Stockholm Songwriting Camp gratis för deltagarna – allt för att ge fullt fokus åt låtskrivandet.

”I musikbranschen börjar och slutar allting alltid med – en bra låt”
- Björn Ulvaeus och Benny Andersson, ABBA

#STHLMSC
www.auddly.com

___________________________________________________________________

MER INFORMATION
Amanda Elefelt, PR Manager Auddly
E: amanda@auddly.com
T: +46-733-484700

Catarina Falkenhav, ABBA The Museum
E: catarina@abbathemuseum.com
T: +46-733-603117

Sabina von Greyerz, PR Manager Stockholm Business Region
E: sabina.von.greyerz@stockholm.se
T: +46 704728069

Kjell Holmstrand, Kommunikationschef SKAP – Sveriges kompositörer och textförfattare
E: kjell.holmstrand@skap.se
T: +46725110252

OM AUDDLY
Auddly skapades för att underlätta royaltyfördelningen och copyrighthanteringen för musikskapare. Tjänsten syftar till att lösa ett stort problem inom musikindustrin idag – frågan om upphovsrätten och andra ersättningar till låtar där flera parter är inblandade. Auddly är en webbaserad community som samlar all information om ett musikaliskt verk på ett och samma ställe, som en oberoende brygga mellan musikbranschens upphovsrättssida och mastersida. Här kan låtskrivare, producenter, skivbolag, artister och andra berörda parter samarbeta i produktionen av sina låtar, samtidigt som de hanterar de juridiska aspekterna. Auddly 1.0 lanseras under december 2014.

OM ABBA THE MUSEUM
ABBA The Museum slog upp portarna för allmänheten den 7 maj 2013 och ligger på Djurgården, mittemellan Liljevalchs och Gröna Lund. ABBA är en av världens mest framgångsrika musikgrupper med över 380 miljoner sålda skivor världen över. ABBA The Museum presenterar en samlad bild av gruppen, från det att ABBA bildades i början på 70-talet, genombrottet med Waterloo 1974, de stora världsturnéerna, fram till pausen 1982. Sedan öppningen har museet räknat över 500 000 besökare. ABBA The Museum är en del av Swedish Music Hall of Fame som även består av basutställningen om den Svenska Populärmusikens historia från 1920-talet till den samtida musiken samt Hall of Fame som årligen utökas i samband med att nya inval av skapare till den Svenska musikskatten sker.

OM SKAP
SKAP – Sveriges kompositörer och textförfattare är Sveriges intresseorganisation för yrkesverksamma kompositörer, textförfattare och bearbetare. SKAP bedriver på uppdrag av sina drygt 1000 medlemmar påverkansarbete nationellt och internationellt, erbjuder medlemsservice och är huvudman i Stim.  SKAP innehar 2013-2016 ordförandeskapet i ECSA – European Composer & Songwriter Alliance och samarbetar genom ECSA med MCNA – Music Creators North America. Tillsammans representerar ECSA och MCNA nationella musikskaparorganisationer och deras medlemmar i över 40 länder.

OM STOCKHOLM BUSINESS REGION
Stockholm Business Region work to develop and promote Stockholm as a business and tourist destination. Stockholm has got world leading talents within the creative industries film, music, food, fashion, design and gaming. The aim is to make Stockholm the leading sustainable growth region in Europe.