LG ELECTRONICS OG HERE TECHNOLOGIES INNGÅR PARTNERSKAP INNEN SELVSTYRTE BILER

SEOUL, 27. desember 2017 — LG Electronics (LG) inngår partnerskap med HERE Technologies (HERE), en global leverandør av digitale kartdata og lokaliseringstjenester, for å tilby neste generasjons telematikkløsning for autonome kjøretøy. Løsningen kombinerer LGs avanserte telematikkteknologi med høypresisjons kartdata og posisjonstjenester fra HERE Open Location Platform. Gjennom dette samarbeidet har selskapene som mål å støtte bilprodusenter globalt med et robust og sikkert datakommunikasjonsnett for høyautomatiserte- og fullt autonome biler.

Telematikk er en teknologi som defineres som integrasjon av telekommunikasjon og informatikk for å tilby kjøretøysikkerhet og underholdningstjenester som navigasjon, stedsbekreftelse og nødmeldinger via ulike kommunikasjonsteknologier som GPS og DMB-nettverk (Digital Multimedia Broadcasting) til Bluetooth, Wi-Fi og mobilkommunikasjon. LG har vært ledende på det globale telematikkmarkedet siden 2013, og er dypt engasjert i å introdusere neste generasjons løsninger for å tilby høypresisjons kartinformasjon som møter behovene til den raskt voksende autonome kjøretøysindustrien.

HERE er verdensledende leverandør av kartdata og lokaliseringstjenester til bilindustrien, og brukes i over 100 millioner biler på veien i dag. Selskapet jobber også med bilprodusenter for å utvikle HD Live Map, deres svært nøyaktige skybaserte karttjeneste som støtter tilkoblet ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) og automatiserte kjøreløsninger. HD Live Map, som LG har til hensikt å distribuere i den kollektive løsningen de vil tilby bilprodusenter, identifiserer alle veier og omgivende funksjoner som kjørefelt, stoppskilt, tverrfelt, fartskilt og trafikklys. Betydningen av selskapets teknologi-, datakapital og potensiale ble fremhevet i 2015 da et konsortium av globale bilfirmaer – Audi, BMW og Daimler – kjøpte HERE. Selskapet har siden da ønsket flere investorer fra den bredere teknologibransjen velkommen.

Fullt utviklet, vil telematikk spille en nøkkelrolle som kommunikasjonshub for autonome kjøretøy. Blant annet vil sensorer i bilens ADAS – bestående av kamera, radar og lidar – lese omgivelsene og sende data til skyen sammen med informasjon om nærliggende kjøretøy samlet inn via V2X (Vehicle-to-Everything). All denne informasjonen blir gjentatte ganger analysert og overført til kjøretøyets telematikksystemer for skreddersydd kjøreinformasjon.

LGs telematikkløsninger støtter ulike kommunikasjonsteknologier fra GPS til Bluetooth, Wi-Fi og mobilkommunikasjon. LGs ingeniører jobber for intenst med å utvikle 5G-produkter som vil være fire til fem ganger raskere enn LTE og med 90 prosent reduksjon i ventetid, helt ideelle for neste generasjons drift av autonome kjøretøy.

− Vi er svært stolte over å kunne presentere en ny standard for autonome mobile kommunikasjonsløsninger i samarbeid med HERE som leverer banebrytende veiledningsteknologi for bilindustrien, sier Kim Jin-yong, konserndirektør for LGs Vehicle Components Smart Business Unit.

– Med partnere som HERE, kan LG fortsette å fremme neste generasjons bilteknologi for å forberede bilprodusenter på selvkjøringsepoken.

− For å fungere trygt og effektivt, vil autonome kjøretøy trenge mange typer robuste datakilder og kraftfulle kommunikasjonsteknologier, sier Moon Lee, visepresident for HERE Technologies APAC business.

– Vi tror at våre Open Location Platform-drevne tjenester kan spille en kritisk rolle i neste generasjons telematikkteknologi for autonome kjøretøy, og vi er henrykte over å jobbe sammen med LG for å gjøre dette til en realitet.

About LG Electronics, Inc.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelektro-nikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon med over 75 000 ansatte i mer enn 118 selskaper verden rundt. Den globale omsetningen i 2010 utgjorde USD 47,9 milliarder. LG Electronics er en av verdens største produsenter av TV, audio- og videoprodukter, mobiltelefoner, klimaanlegg, vaskemaskiner og kjøleskap.

Siden oktober 1999 har LG Electronics også vært representert i Norden. Selskapet er delt inn i fem forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, IT Solutions og Air Conditioning & Energy Solutions. Den nordiske omsetningen var rundt 2,3 milliarder NOK i 2010. For mer informasjon besøk www.lg.com.

Om HERE Technologies

HERE, the Open Location Platform company, gjør det mulig for mennesker, bedrifter og byer å utnytte lokasjonsinformasjon. Fra et lokalt perspektiv gir vi våre kunder mulighet til å oppnå bedre resultater – fra å hjelpe en by med å administrere infrastrukturen eller et selskap med å optimalisere sine eiendeler, til å veilede sjåfører til deres bestemmelsessted på en trygg måte. For å lære mer om HERE, inkludert vår nye generasjon skybaserte plattformtjenester, besøk 360.here.com og www.here.com.

Pressekontakt:

LG Electronics, Inc.

Juah Kim

juah.kim@lge.com

www.LGnewsroom.com

HERE Technologies

James Etheridge

james.etheridge@here.com

www.here.com

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.