Näin parannat unen laatua edullisesti

Onko unen saanti vaikeaa? Nukutko huonosti? Heräät väsyneenä ja selkä tai niskat kipeänä? Saatat kärsiä huonosta nukkumisergonomiasta. Laadukkaat, nukkumisergonomialtaan hyvät ja terveydenhoitoalan ammattilaisten suosittelemat vuoteet mielletään usein kalliiksi, mutta voiko unen laatua parantaa edullisesti? Kyllä voi!

Vuodekokonaisuuden täydellinen uusiminen maksaa yleensä pitkän pennin, laadukas sänky voi maksaa tuhansia euroja. Koko vuodekokonaisuuden uusiminen ei kuitenkaan ole aina välttämätöntä, painetta vähentävästä materiaalista valmistetuista ja tutkitusti terveyttä edistävistä nukkumisalan tuotteista tunnettu TEMPUR® antaa vinkit kuinka voit parantaa unenja elämänlaatuasi myös edullisemmilla konsteilla.

Uusi moderni petauspatja

Onko sinulla ehjä ja edelleen jämäkässä kunnossa oleva runkotai joustinpatja, mutta unen laadussa ei silti ole kehumista? Luultavasti petauspatjasi on nähnyt parhaat päivänsä ja se on aika vaihtaa uuteen. Terveydenhuoltoalan ammattilaiset ja alan järjestöt, kuten Selkäliitto, ovat jo pitkään suositelleet patjamateriaaliksi erikoisvaahtomuovia, joka vähentää painetta, mutta antaa hyvän tuen, sekä muotoutuu yksilöllisesti nukkujan painon, muodon ja kehonlämmön mukaan. Taloustutkimuksen vuoden 2013 selvitys suomalaisten vuodeja patjaratkaisuista kertookin, että erikoisvaahtomuovi on suosituin materiaali uutta petauspatjaa harkittaessa. Eikä suotta, laadukas kehon lämmön mukaan muotoutuva petauspatja mullistaa nukkumiskokemuksen järkevään hintaan. Laadukkaan ja riittävän paksun erikoisvaahtomuovista valmistetun sijauspatjan voi laittaa hyväkuntoisen joustintai runkopatjan päälle. TEMPURin 7 cm sijauspatja sopii erityisen hyvin myös jo olemassa olevan runko, joustintai vaahtomuovipatjan päälle.

Valot pois unimaskilla

Valtava joukko suomalaisia herää joka aamu niskat kipeänä, usein syy löytyy huonosta tyynystä. Niskakipu on yksi yleisimmistä unen laatuun negatiivisesti vaikuttavista tekijöistä, joten tyynyn päivittäminen nykyaikaan on edullinen tapa parantaa nukkumiskokemusta ja jokapäiväistä hyvinvointia. Tilastojen mukaan suomalaiset käyttävät useimmiten "tavallista" kuitutäytteistä tyynyä, tutkimusten mukaan tyynyyn kannattaa kuitenkin panostaa. Tampereen ammattikorkeakoulussa vuonna 2012 tehdyn laajan tutkimuksen tulokset ovat selvät, erikoisvaahtomuovista valmistettu tyyny tukee niskaa parhaiten ja sen käyttäjät nukkuvat paremmin. Laadukkaan, kehon lämmön mukaan muotoutuvan tyynyn saa edullisimmillaan jopa alle 100 euron hintaan. Monet ihmiset haluavat kuitenkin tyynyltään perinteistä muotoilua ja pehmeyttä, tämäkään ei ole ongelma, sillä nykyään näitä erikoismateriaaleista valmistettuja tyynyjä saa myös erikoispehmeinä ja "tavallisen" tyynyn muotoisina, mutta silti ne antavat tarvittavan ergonomisen tuen, johon halpojen tyynyjen täytemateriaalit eivät pysty. Lämmön mukaan muotoutuva tyyny, joka tarjoaa ainutlaatuista ergonomiaa, sekä tukea niskalle, perinteisen tyynyn pehmeydellä ja muodolla. Tyynystä saatavilla kolme eri korkeutta.

Päivitä tyynysi nykyaikaan

Heräät väsyneenä ilman selkeää syytä? Liika valoisuus voi häiritä untasi. Suomen pitkät valoisat kesät saattavat antaa monille uutta energiaa päivän toimiin, mutta ne voivat myös haitata nukkumista. Riittävä pimeys on tärkeää unen laadun kannalta, liiallinen valoisuus aiheuttaa tutkimusten mukaan unenaikaista liikeaktiivisuutta. Liiallinen valoisuus piinaa paitsi kesäisin, myös ympäri vuoden monia kaupungeissa asuvia, vuorotyöläisiä ja paljon matkustavia. Laadukas unimaski on edullinen ja helppo ratkaisu liiallisesta valosta unensa menettäneille. Hyvä unimaski muotoutuu saumattomasti nukkujan kasvojen mukaisesti, se auttaa nukahtamaan nopeammin ja parantaa unen laatua. Häiriötön uni vaikuttaa positiivisesti myös valveilla vietettyyn aikaan. Unimaskin valmistusmateriaali on samaa, alunperin NASA:n käyttöön kehitettyä erikoisvaahtoa, josta valmistetaan myös TEMPURin ainutlaatuiset patjat ja tyynyt.

TEMPUR tunnetaan tutkitusti hyvinvointia edistävistä, kehonlämmön tunnistavasta materiaalista valmistetuista patjoista ja tyynyistä. TEMPUR tuotteita myydään lähes 80 maassa. TEMPUR+Sealy Suomi Oy on osa TEMPUR+SEALY -konsernia (New Yorkin pörssissä: TPX), joka on maailman suurin alan valmistaja.

Arto Melanko

Lehdistön yhteyshenkilö Maajohtaja 050 324 1646