Zelboraf hyväksytty peruskorvattavaksi

Lääkkeiden hintalautakunta on myöntänyt levinneen melanooman hoidossa käytettävälle Zelborafille (vemurafenibi) rajoitetun peruskorvattavuuden. Rajoitettu peruskorvattavuus astui voimaan 1.11.2014.

Vemurafenibi on rajoitetusti peruskorvattava (35 %) yksinään käytettynä leikkaukseen soveltumattoman tai etäpesäkkeisen melanooman hoitoon aikuisille potilaille, joiden kasvaimessa on BRAF V600 -mutaatio.

Vemurafenibi on ensimmäinen levinneen melanooman hoitoon tarkoitettu täsmälääke. Suun kautta otettava, tablettimuotoinen lääke on suunniteltu BRAF-proteiinin syöpää edistävän mutaatiomuodon selektiiviseksi estäjäksi. Puolella levinnyttä melanoomaa sairastavista on kasvaimessaan BRAF-geenimutaatio, jota vastaan Zelboraf toimii.

Rajoitettu peruskorvattavuus on myönnetty ajalle 1.11.2014–31.7.2016.

Lehdistötiedustelut:

Roche Oy

Viestintäpäällikkö
Satu Ratia
Puhelin: +358 500 451 962
sähköposti: satu.ratia@roche.com

Roche

Roche on johtava tutkimukseen keskittyvä terveysalan yritys. Sen vahvuus on lääkkeiden ja diagnostiikan yhdistäminen. Roche on maailman suurin biotekniikan yritys, jolla on aidosti erottuvia lääkkeitä syöpätautien, immunologian, tartuntatautien, silmä- ja keskushermostosairauksien hoitoon. Roche on myös maailman johtava yritys in vitro -diagnostiikassa ja syövän kudosdiagnostiikassa sekä edelläkävijä diabeteksen hoidossa. Rochen yksilöity terveydenhoito -strategian tavoitteena on tarjota lääkkeiden ja diagnostiikan avulla konkreettisia parannuksia potilaiden terveyteen, elämänlaatuun ja selviytymiseen. Vuonna 1896 perustettu Roche on edistänyt merkittävästi terveyttä maailmassa jo yli vuosisadan ajan. Kaksikymmentäneljä Rochen kehittämää lääkkettä on mukana WHO:n keskeisten lääkkeiden listalla (WHO Model Lists of Essential Medicines). Niiden joukossa on henkiä pelastavia antibiootteja, malarialääkkeitä ja kemoterapiavalmisteita.

Yhtiön pääkonttori sijaitsee Baselissa Sveitsissä. Roche-konsernissa työskentelee yli 85 000 ihmistä eri puolilla maailmaa. Vuonna 2013 Roche investoi 8,7 miljardia Sveitsin frangia (7,1 mrd €) tutkimus- ja tuotekehitykseen ja sen liikevaihto oli 46,8 miljardia Sveitsin frangia (38,2 mrd €). Genentech, Yhdysvalloissa, on kokonaan Roche Groupin omistama. Rochella on myös enemmistöosakkuus Chugai Pharmaceuticalista, Japanissa.
www.roche.com

Suomessa Roche aloitti vuonna 1982. Tällä hetkellä yhtiöt työllistävät yhteensä 150 henkilöä ja liikevaihtomme on 132 miljoonaa euroa. (Roche Oy 94 milj. € ja Roche Diagnostics Oy 38 milj. €.)

www.roche.fi, www.roche.com

Kaikki käytetyt tai mainitut tavaramerkit on suojattu lainsäädännöllä.

FI/ZELB/1412/0025

• Lääketiede, lääke

• syövän hoito
  • levinnyt melanooma
  • vemurafenibi
  • roche
  • braf geenimutaatio

Roche

Roche on johtava  tutkimukseen keskittyvä terveysalan yritys. Sen vahvuus on lääkkeiden ja diagnostiikan yhdistäminen. Roche on maailman suurin biotekniikan yritys, jolla on aidosti erottuvia lääkkeitä syöpätautien, immunologian, tartuntatautien, silmä- ja keskushermostosairauksien hoitoon. Roche on myös maailman johtava yritys in vitro -diagnostiikassa ja syövän kudosdiagnostiikassa sekä edelläkävijä diabeteksen hoidossa. Rochen yksilöity terveydenhoito -strategian tavoitteena on tarjota lääkkeiden ja diagnostiikan avulla konkreettisia parannuksia potilaiden terveyteen, elämänlaatuun ja selviytymiseen. Vuonna 1896 perustettu Roche on edistänyt  merkittävästi terveyttä maailmassa jo yli vuosisadan ajan. Kaksikymmentäneljä Rochen kehittämää lääkkettä on mukana WHO:n keskeisten lääkkeiden listalla (WHO Model Lists of Essential Medicines). Niiden joukossa on henkiä pelastavia antibiootteja, malarialääkkeitä ja kemoterapiavalmisteita.

www.roche.com

Suomessa Roche aloitti vuonna 1982. Tällä hetkellä yhtiöt  työllistävät yhteensä 150 henkilöä ja liikevaihtomme on 132 miljoonaa euroa. (Roche Oy 94 milj. € ja Roche Diagnostics Oy 38 milj. €.)

www.roche.fi

Kaikki käytetyt tai mainitut tavaramerkit on suojattu lainsäädännöllä.

Andrei Nahkala

Lehdistön yhteyshenkilö Public Policy Manager +358 40 5932127