Auto joutuu ilkivallan kohteeksi useimmin pääkaupunkiseudulla

Suomen suurimmista kaupungeista autolle tehdään ilkivaltaa useimmin Helsingissä, Vantaalla, Turussa ja Espoossa. Ilkivallan jälkien korjaaminen maksaa keskimäärin noin 650 euroa.

Autoihin kohdistuvaa ilkivaltaa tehdään kaupungin kokoon suhteutettuna eniten Helsingissä, Vantaalla, Turussa ja Espoossa. Ilkivallan todennäköisyys on selvästi suurin Helsingissä.

Kymmenestä suurimmasta kaupungista auto joutuu ilkivallan kohteeksi harvimmin Kouvolassa, Jyväskylässä ja Oulussa. Tiedot selviävät vakuutusyhtiö Ifin vahinkotilastoista.

Auton korjaaminen ilkivallan jäljiltä maksaa keskimäärin noin 650 euroa. Vantaalla, Espoossa, Helsingissä ja Turussa korjauskulut ovat maan keskiarvoa suuremmat.

Viime vuonna yli 13 000 ilkivallantekoa

Ilkivallan kohteeksi joutuu useimmin kadun varrelle pysäköity auto yöllä tai muuten hiljaisena aikana. Autoa vahingoitetaan yleensä hetken mielijohteesta.

- Maalipinnan naarmuttaminen sekä peilien ja antennien vääntely ja rikkominen ovat yleisimpiä ilkivallantekoja. Usein samalla alueella vahingoitetaan kerralla useampaa autoa, korvauspäällikkö Matti Reini Ifistä kertoo.

Erityisen suuressa vaarassa ovat syrjäisten teiden varteen pysäköidyt autot. Hylätyn näköiset autot ovat houkuttelevia kohteita ilkivallantekijöille sekä rengasvarkaille. Siksi tien päälle hajonneet ajoneuvot on hinattava viipymättä tien penkalta turvaan.

Paras keino torjua ilkivaltaa on säilyttää autoa näkyvällä ja hyvin valaistulla paikalla. Auton sisälle ei kannata jättää tavaroita, jotka voivat kiinnostaa ohikulkijoita.

Vapaaehtoiset autovakuutukset sisältävät yleensä turvan ilkivallan varalle. Viime vuonna ilkivaltavahinkoja ilmoitettiin vakuutusyhtiöihin yhteensä yli 13 000 kappaletta*. Noin joka neljäs suomalaisajoneuvo on vakuutettu Ifissä.

Täällä tehdään autolle eniten ilkivaltaa. Kymmenen suurinta kaupunkia vertailussa:

1. Helsinki
2. Vantaa
3. Turku
4. Espoo
5. Kuopio
6. Lahti
7. Tampere
8. Oulu
9. Jyväskylä
10. Kouvola

Lähde: Ifin vahinkotilastot 2009−2011, autojen ilkivaltavahinkojen määrä suhteessa kaupungin kokoon ja vakuutuskantaan. Vertailussa Suomen kymmenen suurinta kaupunkia.

Tämän verran autoihin kohdistuva ilkivalta maksaa (euroa):

Vantaa 740

Espoo 706

Helsinki 684

Turku 673

Koko maa 654

Oulu 646

Kuopio 637

Lahti 630

Tampere 620

Kouvola 579

Jyväskylä 546

Lähde: Ifin vahinkotilastot 2009−2011, keskikorvaus ilkivaltavahingon korjaamisesta.

* Lähde: Liikennevakuutuskeskus www.liikennevakuutuskeskus.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=1726&VID=default&SID=693839083180045&S=0&C=24702

Mari Hätinen, tiedottaja, If, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi

Matti Reini, korvauspäällikkö, If, p. 050 424 1167, matti.reini@if.fi

• auton ilkivalta
  • korvaako autovakutuus ilkivaltaa
  • autovakuutus
  • if autovakuutus

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 300 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.