AFS 2017:3 Påminnelse till företag om certifikat för pannoperatörer

I och med att AFS 2017:3 har trätt i kraft krävs det inom en snar framtid att era pannoperatörer är certifierade.

För övervakning av pannor i kategori 1 och 2 krävs det att pannoperatören är certifierad enligt AFS 2017:3 från och med 2020-12-01. För pannor som tillhör kategori 3 och 4 krävs det att pannoperatören är certifierade från och med 2022-12-01.

I AFS 2017:3 står det även att pannor och övrig trycksatt utrustning ska vara riskbedömda, det kan Zert hjälpa er med.

Zert kan även underlätta för era pannoperatörer genom att direkt i mobilen kunna utföra fortlöpande tillsyn i form av checklistor. Operatören kan även använda Zerts system för att rapportera olycksfall, förbättringsförslag och fel på pannorna.

Om ni har frågor vilken kategori era pannor tillhör, behöver hjälp med att riskbedöma era pannor eller övrig trycksatt anordning kontakta Zerts konsultavdelning Selecto eller läs mer om Zerts tjänstepaket för AFS 2017:3 .