Retailguide för Julen 2022

Vilka detaljhandelstrender kan vi urskilja inför den kommande julhelgen? Hur kan företag utnyttja skiftande konsumtionsmönster för att stärka sitt varumärke och öka försäljningen? Låt oss gå igenom några tydliga marknadstrender inför julhelgen och undersöka hur en pop-up aktivering kan vara ett fördelaktigt verktyg för varumärken för att navigera det nuvarande detaljhandelslandskapet.

Enligt Forbes kommer julhandeln under detta år att drastiskt skilja sig från föregående. Där det rådande ekonomiska läget innebär att prognoserna för hur detaljhandeln kan tänkas ta sig form inför julhelgen tvetydiga. Kunder är på jakt efter varumärken med personifierade erbjudanden, och föredrar i allt större utsträckning upplevelser framför fysiska produkter. En trend som amplifierats med den isolering och bristande mänskliga kontakt som COVID-19 pandemin har medfört.

I ett föränderligt detaljhandelslandskap med skiftande kundbeteenden och osäkra ekonomiska utsikter, är det därmed av strategisk vikt för varumärken att ligga i framkant och skapa sig en tydlig förståelse för kundernas behov. Med detta i åtanke, är frågan vilka trender vi kan se inom detaljhandeln under årets julhandel?

1. En minskade konsumtion

Med en stigande inflation och priser som skjuter i höjden för basvaror, innebär osäkerheten i det ekonomiska läget att konsumenter sannolikt inte kommer att spendera i samma utsträckning under årets julhelg som under tidigare år. I USA väntas konsumtionen minska med 30 miljarder dollar, där 58 % av kunderna förväntas dra ner på sin konsumtion för andra varor än livsmedel. Därmed är vikten av flexibilitet och förmågan att matcha konsumenters behov en avgörande faktor för att kunna locka kunder i en tid av ekonomisk osäkerhet.

Genom pop-up-aktiveringar kan företag skapa uppslukande kundupplevelser som sträcker sig bortom det typiska butiksbesöket. Istället för att lägga fokuset på det fysiska produkterbjudandet möjliggör ett genomtänkt pop-up koncept en möjlighet att skapa minnesvärda kundupplevelser, för tjänstefiering eller att som e-handlare möta sina kunder i en butiksmiljö och på ett ekonomiskt lättillgängligt sätt.

© xNomad - No Ordinary Scent

xNomad samarbetade med det AI-baserade parfymvarumärket No Ordinary Scent för att skapa ett upplevelsebaserat doftshowroom där kunderna fick skapa sina personliga dofter och etiketter i en interaktiv butiksmiljö. Vi intervjuade varumärkets grundare, Sandra Kinnmark, för att få en inblick angående resonemanget bakom aktiveringen och hennes erfarenhet av att gå från e-handel till fysisk butiksnärvaro.

1. Shoppingperioden inför jul förlängs

I tider av ekonomisk oro är kunder mer benägna att planera sina julinköp med bättre framförhållning. Med framväxten av kommersiella högtider som Black Friday och Cyber Monday har kunder getts möjlighet att införskaffa sina julklappar till ett fördelaktigt pris, och detaljhandlare kan därmed tömma sina överfulla lager och rea ut produkter. Vilket innebär att shoppingperioden inför julsäsongen naturligt kommit att förlängas.