Yrkesutbildningen som ger gymnasieelever jobb innan examen

Xenter/Tumba gymnasiums yrkesinriktade utbildning Grafisk Medieproduktion har gett sju av åtta elever jobb redan innan examen. Den enda som inte har fått jobb är en elev som valt att studera juridik på högskolan. Av de som fått jobb har sex av sju fått det inom den grafiska bransch som de utbildats för. Det är anmärkningsvärt positivt i en tid där det talas mycket om ungdomsarbetslöshet.

Studierna i prepress och tryckteknik, i Xenters egen tryckhall, är varierande och stimulerande då resultatet syns direkt. Eleverna lär sig olika tryckmetoder som offset-, digital-, och screentryck samt grafiska produktionsflöden. Under utbildningen får de också 15 veckor praktik på ett branschföretag, vilket är starkt bidragande till att så många elever får jobb redan innan examen.

Utbildningen lär ut grafisk produktion, från idé till färdig trycksak. Eleverna får arbeta i projektform med bland annat tidningar, böcker och reklam. Projekten är ofta skarpa jobb med riktiga kunder, vilket gör att eleverna får ta mycket eget ansvar och själva möta kunden. Att jobba så verklighetsnära är utbildningens entreprenöriella utgångspunkt. Eleverna tycker att det är både spännande och utvecklande.
– Det är bra med deadlines. Det ska kännas som att vara på jobbet. Man mognar fortare när man själv får ta initiativ och möta verkligheten utanför skolan
, säger Anna Erkas, elev på Grafisk medieproduktion.

De många kontakterna med olika grafiska företag gör att eleverna får precis den yrkeskompetens som branschen efterfrågar. Eleverna har just kommit hem från Tyskland där de varit på den stora Drupa-mässan i Düsseldorf. Där möts den grafiska branschen från hela världen för att titta på det senaste inom den tryckindustrin. Resan genomförs med stöd från Grafiska företagens förbund.
– Det är ett fantastiskt tillfälle att få se alla typer av tryckpressar samlade på ett ställe. Eleverna får också en oerhört bra insikt i vad som händer i den grafiska branschen
, säger Jan Sätherlund, lärare i tryckteknik.

Skolverket har gett utbildningen riksintag på grund av dess höga kvalitet och unika utformning. Grundskoleelever kan alltså söka till Xenter/Tumba gymnasium oavsett var i landet de bor.

Trots att Grafisk medieproduktion är ett yrkesprogram ger det också grundläggande högskolebehörighet. Det är därför fullt möjligt att läsa juridik på högskola direkt efter utbildningen.

Klassen efter examen:

Sophie Andersson, Tryckare, Eson Pac.

Sofie Berggren, V-TAB, Tryckare.

Elsa Christophs, V-TAB Offsettryckare.

Anna Erkas, På Media, Digitaltryckare/efterbehandling.
Emmelie Jonsson Höglund, På Media. Digitaltryckare/efterbehandling.
Madeleine Nordlander, Efterbehandling, Eson Pac.
Erica Stevelind. Triumf Glass, eventuellt med ett grafiskt jobb efter examen.
Matilda Brisenheim, ska läsa vidare (juridik).

Xenter är en yrkeshögskola som också driver fyra estetiska spetsutbildningar samt yrkesutbildningen Grafisk medieproduktion. Tumba gymnasium är huvudman för utbildningarna och sköter all kärnämnesundervisning som matematik, svenska och historia.

Tumba gymnasium är en av Botkyrka kommuns tre gymnasieskolor. Kommunens gymnasieskolor har även spetsutbildningar inom Finansekonomi och Nycirkus, samt nationella riksrekryterande idrottsutbildningar för Handboll och Innebandy.

Frågor besvaras av Jan Sätherlund, lärare tryckteknik
0708-68 29 37, jan.satherlund@xenter.se

Pressbild: Elever på Drupa-mässan i Düsseldorf.
Foto: Jan Sätherlund.

Mer om utbildningen: Grafisk medieproduktion >>

• gymnasium
  • medieprogrammet