Xelera tipsar: Integrera mera – eller marknadskommunikation i 360 grader.

För att förklara begreppet integrerad kommunikation kan man egentligen gå hur djupt som helst, eftersom varje enskild marknadskanal redan förtjänar varsin egen uppsats. Men kort och gott handlar det om att se till så att företagets grundvärderingar och koncept når fram, oavsett media. Framför allt ska det vara kostnadseffektivt.

Förtjänad media

Utan tvekan den största guldgruvan i gänget, men också den mest ovanliga och svåruppnådda. De starkaste orden, hur välformulerade de än är, så kan det aldrig rå på styrkan av vad kunden och omvärlden säger om ditt företag. Ett tack från en kund för din supportavdelning på Twitter, ett positivt inlägg på Facebook eller en hyllande bloggpost eller en artikel om företagsets bedrifter i en nischad branschtidning är bara några exempel på förtjänad media som skapar oövervinnelig PR. Det förutsätter så klart att ert företag redan omvärldsbevakar sociala medier.

Tips: Naked-kampanj rosas i amerikansk media

Ägd media

Precis som det låter. Ägd medier handlar helt och hållet om vad ni gör i era egna informationskanaler. Webbplats, företagsblogg, Linkedin företagskort, facebooksida eller twitterkonto är exempel på ägd media, och här har ni delvis kontroll över informationen. Dagens webbplatser består inte längre utav statiska sidor, utan uppbyggnaden får allt mer ett redaktionellt utseende där man låter användaren och besökaren interagera med innehållet. Arbetar du tillräckligt effektivt med öppenheten och kommunikationen kan ägd media närma sig förtjänad media. Kom ihåg att radering av negativt innehåll inte är lösningen på problemet, utan kan istället orsaka att kunderna inte uppfattar er som pålitliga.

Tips: Will it blend?

Köpt media

Exponering i media kostar, brukar det heta. Här ryms adwords-annonser, displayannonsering, samt facebook- och linkedinannonser. Nog med negativ attityd, strategisk placerade annonser på Linkedin, välbetänkta affiliatenätverk eller bannerannonsering kan självfallet sluta i succé, speciellt om man lyckas addera en dos kreativitet för att sticka ut i bruset.

Tips: Ge en banner tak över huvudet

Social media är ett kommunikationsverktyg som används i samband med samtliga av tidigare nämnda media kanaler. Här förenas produkt och försäljning med företagets egna community. Bjud in besökaren och använd Google+, Facebook och Twitter som supportkanaler eller för att engagera dem i tävlingar där de till exempel kan vinna era produkter eller delta i omröstningar. Ett annat engagemang är att bjuda kunder till att utveckla era produkter/tjänster genom att kontinuerligt uppmana till nya förslag och förbättringar. Här kan ni bygga personliga relationer med tusentals besökare på samma gång. Kommunicera ofta och rätt, så kommer snöbollseffekten på köpet.

Tips: Nelly.com på Facebook

• webbkoncept