Xelera, din webbyrå i Göteborg, webbskolan del 3: dags att lansera?

Nu har vi gått igenom hur man kommer igång och vad man bör tänka på när det är dags att investera rätt i sitt webbprojekt. I den tredje delen av webbyrån Xeleras webbskola går vi in i produktionsfasen och hur ni får bästa möjliga webbplats efter era skräddarsydda behov.

Ställ krav – men lyssna också

Kunden har alltid rätt. Därmed inte sagt att kunden inte kan ändra sig. Leverantören är skyldig att lyssna till dina önskemål, det är ju trots allt din webb de bygger. Men glöm inte bort varför du valde leverantören från första början; de besitter en kunskap som du inte har och har kanske en bättre lösning på det aktuella problemet.

”Vår första leverantör sa ja och amen till alla önskemål vi hade, vilket ledde till att vår hemsida blev en enda röra av hemliga lösningar. Vi ville givetvis att leverantören skulle lyssna på och ta till sig våra åsikter, men vi kan ju ingenting om webb! Vår nya leverantör lyssnar på vad vi har att säga och föreslår sedan en lösning som funkar på webben. Perfekt.” Optiker, Göteborg

Håll besökaren i handen

Yta är inte allt. För att dina kunder ska trivas på sidan, och du ska få det resultat du vill ha, måste informationsstrukturen vara rätt. Vilka vägar kan besökaren ta?

Ta hjälp av din webbpartner med att få fram ett naturligt flöde som passar det du vill presentera. Det ska gå lätt att hitta det du vill lyfta fram.

Glid inte bara med – delta!

Webbprojektet är igång, din webbpartner jobbar på och releasedatumet tickar närmare. Snart är hemsidan färdig och allt kommer bli perfekt! Du kan ju alltid hoppas. Men för att veta säkert krävs faktiskt att du också är engagerad. Stäm regelbundet av med din leverantör. Hur går det? Behövs det synpunkter eller input från din sida? Har projektet stött på problem? Utse en eller max två personer som representerar ditt företag gentemot webbleverantören och se till att få en fast, bra kontaktperson som du kan hålla löpande kontakt med.

Låtsas inte som om du vet mer än du kan

Din webbpartner finns där för att hjälpa dig. Är det något du inte förstår eller undrar över gäller det att du vågar blotta din okunskap. För hur ska du annars kunna bli hjälpt? Säger du att du har full koll på olika plattformar och tekniska termer så litar givetvis din partner på det. Varför skulle de informera dig om saker som du säger att du kan? Var ärlig och uppriktig, så har du chansen att lära dig!

• webbkoncept
  • webbpublicering