Xelera, din webbyrå i Göteborg funderar: Är sociala medier för alla?

Alla pratar om det, trenden ökar och somliga påstår att vi inte längre kan kommunisera digitalt om vi inte använder verktyget. Vi pratar förstås om att använda sociala medier som kommunikationsverktyg! Men måste verkligen "alla" vara med? Vi har satt ihop en annorlunda lista med påståenden, och känner du igen dig i någon av de 7 punkterna kanske du ska hålla dig borta från sociala medier så gott det går, alternativt vara beredd på förändring.

1. När du får ett telefonsamtal där någon frågar, ”Kan vi få ställa ett par frågor?” svarar du, ”Bara om du handlar något”.
  2. Du tillhör de som ensamma lekte i sandlådan och under inga omständigheter kunde lära andra att bygga lika snygga sandslott. Ve och fasa om de lyckades göra någonting snyggare?
  3. Du lämnar aldrig ditt kontor i rädsla för att dina anställda ska slöa i stället för att jobba. Är du så illa tvungen att vara sjuk någon dag så dyker du ändå upp vid lunch för att ”kolla läget”.
  4. Du kommer inte ens ihåg vad dina anställda heter och du vill absolut inte delta i några gemensamma aktiviteter. Social är du på fritiden.
  5. De få utbildningsaktiviteter ditt företag håller i går alltid under ett och samma ämne, ”hur säljer vi mer?”.
  6. Likt en gammal Monty Python-sketch har du alltid större anledning att klaga än alla andra.
  7. Ditt ledord är ”det var bättre förr” och har således varken behov eller intresse av att veta mer.

Om du känner igen dig i någon av dessa punkter och absolut inte kan överväga en förändring så tycker jag inte att du ska börja med sociala medier. Men om du är intresserad och vill veta vilka sociala medier som passar bäst för just dig och ditt företag, så rekommenderar jag dig att ta en titt på denna interaktiva infografik.

Du vet väl förresten att du kan tillsammans med oss eldsjälar kan skapa en egen social media-strategi?

Elwira Kotowska 2012-05-10, 12:22

• sociala medier