Robert Nyberg via Xelera Tipsar: Företagsblogg och Googles authorrank

Authorank är ungefär som pagerank för webbsidor med den stora skillnaden att denna algoritm rankar sidor baserat på vem som skrev innehållet.

Google testar och tweakar en hel del med sökresultatet och i mars i år lanserade de auhtorrank och rel=author, ett projekt som används för att identifiera vem som är författaren till orginalinnehåll. Genom detta projekt kan de på ett ”enklare” sätt identifiera kvalitativt innehåll. Det är användbart för bland annat bloggare, gästbloggare, journalister och PR konsulter.

Vad är Authorrank?

Authorrank är en testalgoritm som Google använder för att presentera sökresultat genom författarskap på nätet. Genom Googles algoritm genereras en poäng för dig som författare inom ett visst ämnesområde och det är olika parmetrar som påverkar din ranking för allt innehåll du publicerar. Det är inte helt klart vad det är som styr authorrank. Förmodligen är det olika poäng för hur mycket engagemang som skapas kring ditt innehållet och vem som delar vidare ditt innehåll.

Läs fortsättning på Xelera Tipsar bloggen..

• företagsblogg
  • affärsblogg