Robert Nyberg via Xelera Tipsar: Affärsblogg - en del av ditt företags varumärke

Under två torsdagar kommer vi att gästas av Robert Nyberg som själv bloggar via SearchManager.se. Robert har genuin erfarenhet och ett stort intresse för SEO-relaterade frågor. Sedan 2001 har han hjälpt företag och organisationer, i Sverige och internationellt, med hantering av dessa frågor. Robert är även en av tre grundare till företaget iGoMoon. Håll till godo!

Idag är det viktigt för företag att vara närvarande i sociala medier, och det handlar inte bara om att starta en Facebooksida. Det är dags för alla beslutsfattare att inse att en webbplats och en affärsblogg är hjärtat i företagets verksamhet och att det är utifrån affärsbloggen som företaget kommunicerar med sina kunder och bygger sitt varumärke.
Inte att förkasta är också den positiva påverkan affärsbloggen har på SEO-resultaten. En bonus dock och inte huvudsyftet!

Sociala nätverk är inte en blogg

Alla sociala nätverk är ”rented space” och även om du kan skriva ”blogginlägg” på t ex Google+ äger du inte detta utrymme. Du hyr bara ”lokalen” av Google, det är inte din egen fastighet. Om du hyr en plats i ett kontorshotell, kan du endast flytta in med datorer, skärmar och tillbehör till skrivborden. Det är inte din lokal. Du kan inte renovera lokalen helt efter eget önskemål och du äger inte allt innehåll.
Facebook är din sociala kanal eller ditt kontorshotell och det är där du kommunicerar, lyssnar, säljer och skapar innehåll för din målgrupp. Affärsloggen däremot är basen för ditt varumärke och det är dit du vill locka in användarna från Facebook för att genomföra olika typ av aktiviteter (registrera sig för nyhetsbrev, köpa en produkt, lämna en åsikt etc.).
Tänk till ett par gånger innan ni tar beslut att stänga ert företags webbsajt eller blogg och flytta över det egna varumärket till ett eller flera sociala nätverk.

En affärsblogg ska ha ett klart syfte och ett affärsmål
Det finns olika anledningar att starta en affärsblogg. De grundläggande faktorerna är: öka medvetenheten om ditt varumärke, öka försäljningen, utveckla och/eller förbättra ditt företags tjänster/produkter och sist men inte minst förstärka lojaliteten med ditt varumärkes nuvarande ambassadörer samt hitta nya.
Vilket mål ska du ha för din affärsblogg?
Målet för din affärsblogg är beroende av ditt val av mottagare. Du behöver en strategi för vad du ska skriva om och vem eller vilka som ska blogga på ditt företag.
Dina mottagare kan vara exempelvis kunder, prospects, employee branding, samarbetspartner, media (Tv,tidningar och radio) eller andra identifierade inflytelserika personer eller ambassadörer för ditt varumärke.

Skapa affärsnytta med din blogg
Syftet med en affärsblogg är att skapa affärsnytta för ditt varumärke på olika sätt och
därför behöver du attrahera besökarna med olika typer av aktiviteter, eller så kallade: call to actions.
Du kan blogga för en specifik produkt för din E-handel.
Skapa en call to action via RSS eller nyhetsbrev.
Lägga upp produktblad eller e-böcker.
Uppmana besökarna att kommentera och att dela ditt inlägg,
Uppmana läsarna att ringa dig för support eller för att attrahera nya kunder.

Vilka andra call to actions aktiviteter kan du skapa?
Vilka problem kan ditt företag lösa med hjälp av en affärsblogg?

Fortsättning följer...

• webbkoncept