Per Frykman via Xelera Tipsar: Ett företag kan egentligen inte ha något rykte - det är individerna som skapar det..

En pionjär gästar Xelera denna torsdag. Per Frykman har tillsammans med Karin Sandin arbetat med företag som SAS, Volvo, Ericsson och ett flertal konsultföretag med att analysera och utveckla den i särklass främsta tillgången som ledare, entreprenörer, konsulter och anställda har - deras professionella rykte. Nu får Xeleras anhängare chansen att inspireras av Pers gästblogginlägg kring hur man hanterar sitt professionella rykte i branschen du är verksam i.

Ditt professionella rykte - vill du ta kontroll eller chansa?

Let´s face it: 90 procent av besluten om dig fattas när du inte är närvarande. Det enda som är närvarande är ditt professionella rykte. Det här är ögonblicken när dina kunder diskuterar om man kommer att ge dig det där spännande uppdraget, eller när din arbetsgivare funderar på nya möjligheter för dig inom företaget - alla dessa avgörande ögonblick i din karriär eller i ditt affärsliv.

Den avgörande frågan är: Vill du ta kontroll, eller vill du chansa - känner du varje del av ditt professionella rykte? För du kommer antingen att värderas eller ignoreras och du kommer aldrig att uppnå något minnesvärt om det inte värderas av andra. Det är andra som hyr in dig, marknadsför dig, sprider ditt budskap eller applåderar dig.

Ditt professionella rykte avgör utan minsta tvivel din framgång i jobbet, i din karriär och hur du lyckas som ledare, konsult och entreprenör. Det avgör vem kunderna kommer att lyssna på, lita på - och välja. Du blir top of mind. Ditt professionella rykte är ovärderligt - och ändå är det så få som känner till hur det konkret ser ut. Detta skapar naturligtvis enorma konkurrensmöjligheter.

Begreppet reputation toppar listan i Europa för vad ledare och konsulter prioriterar som viktigast idag och flera globala PR-företag pratar om hur reputation på individnivå blir avgörande. Dessutom visar The Carnegie Institute of Technology att 85 procent av den finansiella framgången för tekniska konsulter är beroende av deras personliga styrkor och unika kvaliteter. Deras professionella rykte bestämmer deras framgång. Detta gäller naturligtvis inte bara tekniska konsulter - det gäller alla.

Företag spenderar idag mycket pengar på att bygga sitt varumärke och rykte. Men det kan ruineras på några veckor om inte medarbetarna lever upp till det. Att utveckla deras professionella rykte kommer att bygga företagets kultur och dess potential och värdet kommer att öka avsevärt. "Return of investment" blir här väldigt stor vare sig du arbetar i ett stort företag eller som enmanskonsult.

Ett företag kan egentligen inte ha något rykte - det är individerna som skapar det. Vi har därför i dagarna inlett ett strategiskt samarbete med Brandflight kring konceptet ”The complete approach” där vi kombinerar vårt tankesätt på individnivå ”Your professional reputation” med personal branding och corporate branding. Detta är sannolikt ett världsunikt koncept.

Nästa vecka fortsätter Per Frykman gästblogga här på Xelera, denna gång om personlig marknadsföring på nätet och hur ”Good enough”-tänket skapar ett dåligt konkurrensvärde.