Maria Wannefalk via Xelera Tipsar: Rätt information – inte all information: presentationsteknik, del 2

Maria Wannefalk fortsätter sitt gästbloggande på Xelera kring presentationstekniker. Denna vecka handlar det om hur du tar fram rätt innehåll för en slagkraftig presentation.

Rätt rubrik – Rätt information – Rätt avslut

I tillägg till det jag gick igenom förra veckan kring hur viktigt det är att hitta ett budskap som är riktat och engagerande för mottagaren samt hur en bra och tydlig struktur hjälper mottagare ta emot och komma ihåg större mängder information kommer här några delar till som verkligen gör skillnad när det handlar om att nå ditt syfte med din presentation.

Magin i den vägledande rubriken

Rubriken är det första budskapet du tar till dig på en enskild sida. En bra rubrik guidar åhöraren till vad han/hon skall titta efter på sidan. Tänk på hur löpsedlar uppmärksammar och som väcker nyfikenhet. Hur ofta har du inte köpt tidningen eller klickat på en nyhetssida för att rubriken har väckt ditt intresse? Självklart är det viktigt att skriva rubrikerna på ett sätt så att man kan stå för texten som företag, individ och varumärke.

I vår ambition att få publiken att ställa frågor formulerar vi ibland frågorna åt dem som rubriker på sidorna. Tänk dock på att denna text står vi som avsändare för. Du kommer med svaren – inte frågorna.

Rätt information – inte all information

Du som presentatör har ett ansvar att välja ut det som är relevant för dina åhörare och för att du skall nå det mål du har under utsatt tid. Inte allt som är intressant...

En avslutning värd att stå i rampljuset

Vår förmåga att komma ihåg är högst i början och i slutet av en presentation. Därför är avslutningen på din presentation precis lika viktig som din introduktion. Tyvärr tappar en bra introduktion kraften om den inte följs av ett lika bra avslut. Lägg fokus på båda och tänk till så att de fungerar för åhöraren.

Slutligen – tänk efter före

Hur väl du lyckas förmedla det du vill påverkar sannolikheten att du når dina mål. Precis som när man vill att ett målningsarbete skall blir bra är det viktigt att lägga tid på förarbetet. När det gäller presentationer handlar det viktiga förarbetet om att strukturera din presentation, att anpassa budskapet till dina åhörare. Den tid du investerar här vinner du flerfaldigt igen i slutändan.

Flera nyttiga tips och inspirerande bloggare hittar du på Xelera Tipsar bloggen.

• xelera tipsar
  • presentationsteknik