Global protest mot djurexport överlämnad till Australiens regering

Igår presenterade våra kollegor på WSPA Australien resultatet av den internationella fotoinsamlingen och protesten mot Australiens djurexport för australienska parlamentariker. Flera politiker och köttexportörer håller med oss om att det finns många vinster med att fasa ut exporten.

Sedan WSPA lanserade kampanjen Humane Chain har över 170 000 människor från hela världen deltagit. Alla kräver de att den grymma exporten av levande djur från Australien upphör omedelbart.

Under de senaste månaderna har över 11 000 människor laddat upp bilder på kampanjsidan. Denna syftar till att miljoner djur ska slippa lida inom exportindustrin varje år. I bildkedjan står svenska djurvänner sida vid sida med andra från Egypten, Brasilien, USA, Storbritannien, Italien och Panama för att nämna några.

Internationell uppmärksamhet

- Vi har fått en överväldigande stor respons från våra supportrar över hela världen, vilket vi är väldigt glada för. Alla är de förfärade och förvånade över att den australiensiska regeringen tolererar det lidande som exporten innebär, berättar Jessica Borg som är kampanjchef på WSPA.

- Djurplågeriet inom exportindustrin har fått stor uppmärksamhet i internationella medier och bland många andra djurvälfärdsorganisationer världen över. Alla undrar hur Australiens regering kan låta lidandet fortgå. Nya Zealand förbjöd exporten redan 2003 och ersatte den med en både mer lönsam och etisk handel med fryst kött. Den stora frågan är varför inte Australien gör detsamma, fortsätter hon.

Uppbackning från flera håll

Exporten med levande djur innebär förutom ett stort lidande för djuren även andra problem.

Under överlämnandet talade en representant från den stora australiensiska köttexportören V&V Walsh om de negativa konsekvenser djurexporten har för jobbmöjligheterna på den australiensiska landsbygden, och för den ekonomiska tillväxten. Han håller med WSPA om att en övergång till lokal produktion med export av fryst kött skulle vara att föredra.

Peter Cody som är driftschef på V&V Walsh menar att det har varit stort fokus på de ekonomiska och jobbmässiga förluster som ett förbud mot djurexporten skulle innebära, men att det snarare är så att exporten motverkar den ekonomiska och jobbmässiga tillväxten på landsbygden. Han anser att det i den senaste tidens debatter har saknats en diskussion om de alternativ som finns till djurexporten, och att det finns mycket att vinna på att övergå till handel med fryst kött.

Fler än 170 000 WSPA-supportrar och den australiensiska köttindustrin kräver nu alltså gemensamt att regeringen griper tillfället att handla och göra det enda rätta. Fokuset måste skifta från att stödja exporten av levande djur till lokal produktion med export av fruset kött.

• Djur

• djurskydd
  • djurvälfärd
  • globalt djurskyddsarbete
  • wspa
  • australien
  • djurtransporter
  • export

Lise-Lott Alsenius

Presskontakt Kommunikationsansvarig 08-617 79 72

Roger Pettersson

Presskontakt Generalsekreterare 070-217 21 33

Relaterat innehåll

Världsomspännande aktion mot export av levande djur från Australien: - Vi kräver ett permanent förbud!

För två veckor sedan avslöjades grovt djurplågeri på indonesiska slakterier i australiensisk TV. Australiens statsminister Julia Gillard har utlyst ett tillfälligt förbud mot exporten av levande kor till Indonesien, men WSPA (World Society for the Protection of Animals) och många med oss kräver nu ett permanent förbud av alla Australiens exporter av levande djur.