Spännande möte mellan Eskilstuna och afrikansk mat

En bonde från Zambia vill få Eskilstunaborna att upptäcka afrikansk mat. Grace Machona besöker Eskilstuna på fredag den 4 april. Besöket ingår i turnén ”Mat utan gränser”, som är en del av biståndsorganisationen Kooperation Utan Gränsers 50-årsjubileum. Det är tre kvinnliga bönder från Zambia, som gör varsin resa till Sverige. De besöker 13 orter från Malmö i söder till Luleå i norr. Här vill de visa sin kokkonst och berätta om sin odling. – När vi i Sverige hör om Afrika handlar det mest om elände. Nu vill vi visa fram andra sidor; människor som arbetar hårt för att skaffa sig ett bättre liv, och massor av god och spännande mat, säger Rigmor Engerstam från Kooperation Utan Gränser. Under besöket i Eskilstuna har Grace Machona följande program: · Wåmtorps gård, kl.10.30-12.00. Grace besöker en gård med 200 mjölkkor och får se hur en modern, svensk mjölkanläggning med mjölkgrop fungerar. · Lunch Hvilsta Herrgård, kl.12.30-13.30. · Coop Forum Eskilstuna, A Nyströms väg 2, kl. 14.00-17.00. Grace lagar afrikansk mat tillsammans med Coops matmästare Sander Johansson. Vi bjuder på smakportioner. Programmet för de tre besökarna genomförs i samarbete med Coop, Konsumentföreningen Svea, Lantbrukarnas Riksförbund, Svenskt Sigill och Studieförbundet Vuxenskolan. Vänligen föranmäl deltagande. För ytterligare information: Rigmor Engerstam 070 4413135 Läs mer på www.utangranser.se