Kenyanska bönder startar nationell skogsorganisation efter stöd från Sverige

Kenyanska bönder startar nationell skogsorganisation efter stöd från Sverige

98 procent av Kenya är avskogat - mycket på grund av en centraliserad skogspolitik med anonymt statsägande. Med stöd från LRF skogsägarna, Kooperation Utan Gränser och Norra skogsägarna startar nu sex regionala skogsföreningar för småbrukare en nationell intresseorganisation för att påverka landets skogspolitik.

Samarbetet mellan organisationerna har pågått i två år och avslutades i mitten av maj med ett möte i Nairobi där sex skogsbruksföreningar från olika provinser enades om att bilda en gemensam nationell organisation, något som har saknats helt tidigare.

Till följd av oplanerad avverkning är 98 procent av Kenya avskogat. Genom att nu gå samman kan de småskaliga familjeskogsbruken få en gemensam röst för att övertyga regeringen att satsa resurser på att åtgärda problemen. Den svenska skogsägarrörelsens historia är en stark förebild.

- Målet med politikens utformning borde vara att ta tillvara det kenyanska familjeskogsbrukets stora potential att förbättra levnadsförhållandena hos bönder, återskapa ett större skogstäcke, förbättra den nationella ekonomin och bidra till mindre klimatförändringar – precis som det har gjort och gör för Sverige, säger Lennart Ackzell på LRF Skogsägarna, som själv medverkade på mötet i Nairobi.

- De enskilda föreningarna har var för sig liten eller ingen möjlighet att påverka Kenyas skogspolitik. Nu får de en gemensam röst för att till exempel förmå landet att minska den omfattande byråkratin för handeln med timmer som påverkat lönsamheten negativt, säger Rolf Skogsberg, biståndshandläggare på Kooperation Utan Gränser.

Pressbilder bifogas.

Kooperation Utan Gränser är en biståndsorganisation som hjälper fattiga att själva ta sig ur fattigdomen. I 24 länder ger vi människor verktyg att skapa sig ett bättre liv genom jordbruk, bostäder och mikrofinansprojekt.