Volkswagen Concept A Crossover mellan sportbil och SUV

Volkswagen har det senaste halvåret presenterat tre spektakulära prototyper, den bränslesnåla sportbilen EcoRacer inför Tokyosalongen, den trehjuliga mc/bilen GX3 inför Los Angeles Motorshow och nu studien Concept A som kommer att presenteras på Genèves bilsalong i mars. En SUV har hittills lyft fram den praktiska användbarheten hos kombibilar kompletterat med egenskaper för körning på svårframkomliga vägar eller i terräng. Concept A är ett försök att skapa ännu ett segment och kombinerar istället sportcoupéns eleganta linjer med terrängbilens robusthet. Bakgrunden är att märket Volkswagen måste vara attraktivt för många kunder och Concept A är ett sätt att bredda modellurvalet för att motsvara kundernas behov och önskemål. Fronten anknyter till den V-formade grillen från Golf GTI, Golf R32 och Passat, men är ännu starkare markerad med sin aluminiumram och sina lätt snedställda strålkastare. Silhuetten är sportigt svepande, med lång motorhuv och kort överhäng bak. De 20 tum stora hjulen med fem grova ekrar och däck i dimensionen 295/40 ger Concept A ett kraftfullt uttryck. Dörrarna, de bakre upphängda i bakkant, öppnar hela karossidan till en rymlig coupé med fyra individuella sportstolar. Instrumentgruppen domineras av en stor mätare mitt framför föraren. Bagageluckan är delad och de två delarna kan öppnas oberoende av varandra. Den undre delen kan lämnas öppen som på en pickup för transport av långa föremål. Den studie som förhandsvisas i Berlin den 16 februari drivs av en TSI-motor på 150 hk. Kraften överförs till hjulen via en sexväxlad växellåda och 4Motion fyrhjulsdrift. Andra motoralternativ skulle kunna vara en TDI-motor med partikelfilter eller T-FSI med 200 hk från Golf GTI. Några tekniska fakta: Dimensioner Längd, bredd, höjd (mm) 4348/1854/1551 Hjulbas (mm) 2602 Överhäng fram (mm) 925 Överhäng bak (mm) 821 Spårvidd fram/bak (mm) 1546/1541 Transmission Sexväxlad, 4Motion fyrhjulsdrift Hjul 10 x 20 tum Däcksdimension 295/40 ZR 20 För ytterligare information kontakta Ingemar Hellgren, 08-553 865 61, ingemar.hellgren@volkswagen.se