Vivida Assistans har hög krisberedskap

I spåren av svininfluensan har Vivida Assistans utarbetat en beredskapsplan för att kvalitetssäkra den personliga assistansen. Planen består av flera delar så som ökad bemanning, eget dagis och obligatorisk användning av handdesinfektion.

-På Vivida Assistans förbereder vi oss för det värsta och vi är i kontinuerlig kontakt med myndigheter och företagshälsovård, säger Fredric Käll, VD på Vivida Assistans.

I förebyggande syfte har Vivida Assistans utarbetat en beredskapsplan och har idag en hög krisberedskap som bland annat innefattar ökad bemanning via rekrytering och extrapersonal, egen dagisverksamhet och nya riktlinjer för handhygien.

-Assistansen måste fungera även om många på företaget drabbas av influensan. God handhygien är viktigt för att minska risken för smittspridning. Det är alltid viktigt att skydda sig, men det blir särskilt viktigt i influensatider och inom vår verksamhet. Att tvätta och sprita händerna före och efter matlagning, toalettbesök och efter att man har varit i offentliga miljöer är enkla sätt att begränsa smitta. Händerna är våra viktigaste redskap. Ingen skulle äta med en odiskad kniv och gaffel, varför då arbeta med smutsiga händer, säger Fredric Käll, VD på Vivida Assistans.

Vivida Assistans arbetar med samordning av personlig assistans till funktionsnedsatta människor. Idag har företaget drygt 500 medarbetare spridda på ett 100-tal arbetsplatser i Mellansverige.

Fredric Käll, VD, Vivida Assistans, tel. 019-555 43 01

Patrik Anshelm, informationschef, Vivida Assistans tel. 019-555 43 02

Om Vivida Assistans

Vivida är ett företag som sköter samordning av personlig assistans. Vivida Assistans är ett privat alternativ för människor med stora och bestående funktionshinder. Vi erbjuder individuellt anpassad assistans till funktionshindrade barn, ungdomar och vuxna i hela landet. Som kund kan du alltid känna trygghet i att ha anlitat oss som din assistanssamordnare. Vivida Assistans grundades 2004 och har 500 anställda med assistansuppdrag över hela landet. Vivida har kollektivavtal och är medlem i Vårdföretagarna. Läs mer på www.vivida-assistans.se