Vivida Assistans går med i FN:s Global Compact

Vivida Assistans har undertecknat FN:s Global Compact. Det är världens största frivilliga sammanslutning för ansvarsfullt företagande med mer än 5 000 deltagande företag från mer än 120 länder.

-Vivida Assistans ska bedriva sin verksamhet på ett ansvarsfullt sätt och Global Compacts principer stämmer väl överens med Vivida Assistans värderingar och etikpolicy, säger Patrik Anshelm, styrelseordförande för Vivida Assistans.

Global Compact lanserades av FN:s förre generalsekreterare Kofi Annan år 2000. Global Compact försöker att åstadkomma en sammanslutning av ansvarstagande företag så att näringslivet kan bli en del av lösningen på globaliseringens utmaningar och bidra till en skapa en mer hållbar ekonomi som inte marginaliserar vissa samhällsgrupper. Global Compact baseras på tio principer för företags agerande gällande mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljöpraxis och antikorruption.

-Genom att engagera oss i sociala frågor och ansluta oss till FN:s Global Compact har vi förbundit oss att skydda och stödja mänskliga rättigheter och motverka korruption, diskriminering och alla former av tvångsarbete. Att arbeta med dessa frågor handlar om respekt och förtroende. För oss är det viktigt att kunder, medarbetare och beslutsfattare kan lita på att vi som assistanssamordnare använder resurserna på ett riktigt sätt och att vi inte missbrukar deras förtroende och allmänna medel, säger Fredric Käll, VD för Vivida Assistans.

Fredric Käll, VD, Vivida Assistans, tel 019-555 43 01

Patrik Anshelm, styrelseordförande, Vivida Assistans tel. 076-114 44 41