Skånes Djurpark nomineras till Stora Turismpriset 2024

Visit Skåne nominerar Skånes Djurpark till Stora Turismpriset för sitt innovativa hållbarhetsarbete och banbrytande besökskoncept. Skånes Djurpark är en naturlig kunskapsspridare, och engagerad arbetsgivare för många unga på sitt första jobb.

Stora turismpriset är nationellt och delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Tillväxtverket är stiftelsens huvudman. Fokus ligger på aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidrar till kunskapsspridning och utveckling av besöksnäringen.

Visit Skånes nominering bygger på att Skånes Djurpark är en unik destination som erbjuder en hela-dygnet-upplevelse bland djur i den skånska naturen. Genom att fokusera på nordiska djur i naturliga habitat skapar parken minnesvärda upplevelser och sprider kunskap om vårt naturliga arv.

Med boendealternativ som tipi-tält och Fåret Shaun-vagnar inbäddade i naturen, inne i parken, lockar Skånes Djurpark både nationella och internationella besökare som vill utforska och lära sig mer om den svenska och skånska faunan.

Skånes Djurpark stödjer aktivt bevarandet av hotade arter som storkar och berguv, samtidigt som man driver flera initiativ för att minska miljöpåverkan. Digitala dagspass och dynamisk prissättning på biljetter är exempel på banbrytande tillvägagångssätt för att optimera besöksupplevelsen.

Parken är inte bara en magnet för turismen utan också en föregångare inom social hållbarhet med sitt stora engagemang för många unga på första arbetsplatsen. Skåne Djurparks prisbelönta "Storbjörnsprogram" har lyft fram flera talanger till ledande positioner inom företaget och stärkt hela branschen.

Med närvaro i branschorganisationer som Visita och EAZA fortsätter Skånes Djurpark att driva utvecklingen av besöksnäringen i Skåne och över hela landet.

Fakta Stora Turismpriset

Stora turismpriset delas ut till ett företag eller annan organisation som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utveckling av besöksnäringen och dess roll i samhället. Stora turismpriset - delas i år ut för 31:e året i rad.Varje län utser en kandidat genom den regionala turismorganisationen eller motsvarande. Stora turismpriset 2024 delas ut i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan i december.

Skånes regionala destinationsbolag, Visit Skåne AB, ska stärka Skånes varumärke internationellt, och främja besöks- och eventnäringen. I uppdraget ingår att verka för att stora evenemang, kongresser, utställningar och mässor genomförs i Skåne. Det handlar också om att utveckla skånsk besöks- och eventnäring med fokus på hållbarhet och innovation, och att öka destinationens kännedom och attraktivitet internationellt. Visit Skåne AB ägs av Region Skåne Holding AB och bildades 2023 genom en fusionering av Tourism in Skåne AB, Event in Skåne AB samt Business Region Skåne AB.