Lunds Volleybollklubb är en av de drivande krafterna bakom arrangemanget Pilot Eliteventhelgen. Bild: Petter Borna.

Europamästerskap, elitsport och sabelfäktning lyfter Lund ännu ett par snäpp

Initiativet Heja Lund! fortsätter att sprida glädje i Lund och beslöt vid sin senaste sittning att stötta ytterligare tre arrangemang som kommer att sätta extra guldkant på evenemangsåret 2024.

Vid sitt senaste möte beslutade initiativet Heja Lund! att ge stöd till FEI Driving European Championship (ridsport) som går av stapeln 23-28 juli i Flyinge. Det är första gången som ett europeiskt mästerskap i sportkörning för ungdomar hålls i Sverige. En del har kanske sett sportkörning på TV, men nu finns chansen att få se de mäktiga ekipagen live – och det är i Lunds kommun som det sker.

Även Pilot Eliteventhelgen får stöd. Den 28-29 september väntar en helg där alla idrottsföreningar med etablerade elitlag kommer att visa upp sig för Lunds allmänhet och i regionen i stort. Ambitionen är att skapa ett nytt evenemang som låter tala om sig, och som visar på elitidrottens förenande kraft och dess underhållningsvärde.

– Alfa Laval är måna om att Lund skall vara en levande stad där våra medarbetare skall känna att det är den bästa staden att bo, arbeta och kunskapsutvecklas i. Engagemanget i ”Heja Lund” är en grundpelare för att åstadkomma detta med sina unika och gränsöverskridande, högklassiga upplevelser som speglar den unika Lundaandan där näringsliv, akademin och kommunen agerar i stark samverkan, säger Jens Richter, Site Manager Lund, Alfa Laval och representant för initiativet Heja Lund.

De Nordiska mästerskapen i sabelfäktning som genomförs i Lund 19-20 oktober får också evenemangsstöd. Lugi Fäktförening vill öka kvaliteten på tävlingen och på sikt skapa en sabeltävling som attraherar en större mängd fäktare från norra Europa. Lugi vill också öka allmänhetens intresse för fäktning genom olika aktiviteter i samband med tävlingen.

– Det skall vara attraktivt att söka sig till Lund oavsett var man är i livet. Vi vill samla många människor för breda erfarenhetsutbyte i sammanhang som väcker glädje, engagemang och skapar framtidstro, stolthet och gemenskap, säger Jens Richter.

Per Welinder, VD Visit Lund, per.welinder@visitlund.se, 0725-19 58 77