​Tänk hållbart - tänk godare kaffe

​Tänk hållbart - tänk godare kaffe

I alldeles för många år har man köpt sitt kaffe utan att tänka på hållbarhet. Detta är i och för sig inte bara konsumentens fel, det har helt enkelt inte funnit särskilt många alternativ. På samma gång dricker många kaffe idag som inte smakar så bra som det skulle kunna göra. Dels på grund av valet av kaffet, men även på grund av utrustningen.

Hållbarhet är ett av de viktigaste begreppen i vår samtid. Att inte ta detta i beaktning när man köper en produkt eller vara är för många främmande. Men samtidigt kan det vara svårt att köpa hållbart. Detta är något som bör förenklas om det ska ske några riktiga förändringar.

Samtidigt finns det en kultur idag som sätter värde på att det som räknas som vardagsvaror smakar så bra som de kan. Exempelvis finns det idag hantverkstillverkade korvar, öl bryggt av små bryggerier och knäckebröd bakat med tradition och kärlek. Gemensamt är att man valt att höja dessa varor ett antal snäpp.

Dess två områden, hållbarhet och smak, får gärna existera i samma produkt, det är det ultimata. Men alltför ofta är detta utopiska tankar. Det behöver dock inte vara så här, detta bevisar till exempel Senseo genom sina kaffemaskiner.

Enkelheten viktig faktor

Med en kaffemaskin från Senseo så finns både hållbarhetsfaktorn och smakfaktorn inbyggt i varje kapsel. Kaffet är UTZ-certifierat, ett certifikat som är en del av Rainbow Alliance. Det innebär att man tänker hållbarhet i hela produktionen. Dessutom är kaffe spårbart, vilket är något som har efterfrågats då detta ger en mer transparent bransch. Det är hållbart kaffe på rätt sätt.

Smaken är också en stor del av dessa kapslar. Man har valt kaffen som smakar bra i grunden, men sen tagit fram en malningsgrad som passar just Senseos maskiner. Man vet även vilken temperatur kaffet kommer bryggas på vilket påverkar en rad val som exempelvis rostningsgrad.

Att kombinera dessa två faktorer i en kapsel som dessutom bryggs i en maskin byggd just för dessa kapslar är unikt. Dels så är det ett litet steg på vägen mot ett grönare samhälle där hållbarhet är ledordet, dels så är det ett steg mot godare kaffe på en daglig basis.

Genom att välja rätt maskin och rätt kapslar så är du med och påverkar framtiden mot det bättre. Det krävs givetvis att man agerar på ett liknande sätt på andra områden också. Men varje litet steg är ett steg i rätt riktning.