​Ta kloka beslut när du lånar pengar

​Ta kloka beslut när du lånar pengar

Hur mycket vi än jobbar och sliter så har vi sällan råd till allt det vi vill ha och allt vi vill kunna göra. Genom appar, sociala medier, tv reklam, vänner, och i samhället runt omkring oss så pumpas vi in med reklam dygnet runt. Vi får veta att vi behöver mer och åter mer av allt och lite till. Ett nytt hus? Ja tack. En ny bil? Ja tack. Nya kläder? Ja tack. Och så håller vi på.

Därför kan det vara frestande att låna pengar för att faktiskt ha råd till den där nya bilen eller semestern. Men det är klokt att ta hjälp och att vara ordentligt påläst innan man binder upp sig på ett lån. På lånasmart.nu går det att hitta tips och råd till vilket lån som passar just dig. Anpassat för till vad du ska låna och hur mycket.

Vad ska du låna pengar till?

Innan du går i gång med att låna pengar gäller det att fundera ordentligt kring om det faktiskt är någonting du behöver. Att låna pengar enbart för sakens skull är aldrig en bra idé. Men om du har ett mål med pengarna, och ännu viktigare en plan för hur du ska kunna betala tillbaka dem. Då kan låna pengar vara en väg att gå.

Det finns olika lån att ta beroende på vad du behöver pengarna till. Privatlån, snabblån, bolån eller billån. Alla dessa lån har olika räntor, tidsupplägg och max eller min hur mycket som går att låna. Det första du behöver göra är att bestämma vad du ska låna pengar till. Efter du har bestämt vad det är du behöver låna pengar till, kommer du till nästa steg. Det nästa du ska göra är att sätta dig in i hur ett lån fungerar och vad konsekvenserna är.

Hur fungerar ett lån?

Om det ska bli rätt så krävs en del kunskap för att sätta sig in i hur det fungerar att låna pengar. Det är viktigt att komma ihåg att det handlar om riktiga pengar. Om pengarna inte betalas tillbaka så kommer inkasso eller kronofogden att kopplas in. När du lånar pengar, så lånar du en viss summa och får en ränta som ligger i relation till summan och räntesatsen. Ett lån innebär en del avgifter som du ska betala tillbaka varje månad. Det gäller att noga läsa lånevillkoren, där ränta, kredit och villkor genomgås.

Om du exempelvis lånar pengar från ett företag, så vill företaget tjäna pengar på detta lån. Det gör dem genom att det tillkommer en ränta på lånet. Räntan kan antingen vara fast eller rörlig. Där efter väljer man en återbetalningsperiod på lånet. Alltså hur mycket pengar man allt som allt ska betala tillbaka varje månad. Det är viktigt att vara säker på att man har råd att betala tillbaka lånet innanför återbetalningsperioden.

Får alla låna pengar?

Om du lånar pengar från banken så gör dem en ordentlig genomgång av din ekonomi och förutsättningar innan dem beviljar ett lån. Banklån blir på så viss ganska säkra eftersom banken försäkrar sig om att du kan betala tillbaka. Men om du tar privata lån är det ofta lättare att få och därför kräver det att du själv har mer kunskap och vet vad du ger dig in på. En bank kommer inte att låna ut pengar om de inte är 100 procent säker på att det är rimligt för dig att betala tillbaka. Däremot kan privata företag göra detta.

Men även om det är enklare att få ett privatlån så är det inte bättre. Snarare tvärtom. Privatlån har ofta väldigt höga räntor. Det är otroligt viktigt att räkna på allting innan. Ta hjälp av människor som är insatta i ämnet för att lättare kalkylera vad som är rimligt. Om du inte har några betalningsanmärkningar så kan du låna pengar. Men för din egen skull så ta reda på vad som passar dig bäst innan du lånar. Lycka till!